torsdag 14 april 2011

Dagens snackis

Ett förslag från några forskare vid Linköpings universitet.

Ska anhörig få pengar för att donera släktings organ?

Ja, säger jag. Tycker det är ett alldeles strålande bra förslag. Därför att
  • Organ behövs, kan alltså rädda liv.
  • Bidrag till eller betald begravning, kanon. Har man som jag begravt några gånger så vet man hur dyrt det är. Kanske man med ett bidrag kan göra det ännu vackrare och tillmötesgå ev sista önskningar i större utsträckning.
  • Vill man inte använda pengen till begravningen så ska man kunna skänka till något välgörande ändamål som den avlidne brann för. (Framgår ej av artikeln, men i en radiointervjuv med en av forskarna sades det.)
  • Svart organhandel minskar förhoppningsvis.
  • Jag tror att man som anhörig får ett något lättare sorgearbete när ens anhörig på något sätt "lever vidare" och att man har gett en medmänniska en chans till liv.
Svåra frågor. Och naturligtvis ska man prata med varandra hur man vill ha det. Eller, kanske bäst av allt skriva ned det, antingen i donationsregistret, vita arkivet eller på annat sätt.

Jag vet i alla fall hur jag vill ha det, tänker ge bort det som går att återanvända, tror (vet!!!) nämligen att själen vandrar vidare vid dödsögonblicket och stannar inte kvar i något organ.

Recycling - så inne, så rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar