tisdag 10 december 2013

Livet är som en indisk film

Det är skratt, spänning, dramatik, tårar, kärlek, hat och rätt va det är så brister dom ut i sång, vilket jag absolut icke skola göra, då jag redan i tidig ålder fick höra att jag var i princip tondöv.

Vad jag däremot kan och ska göra är en god kopp indiskt chai te som jag helt plötsligt och utan någon som helst föraning blev fruktansvärt sugen på.
Egentligen lite otippat att jag är så glad i chai eftersom jag är mer en kaffeböna och gillar inte söta drycker, vilket ju chai är.
Faktiskt riktigt ordentligt sött, men med en himla massa kryddor och det är nåt som tilltalar mig, hett å kryddigt - mums.
I Indien har jag aldrig vart heller (om man inte räknar med en kajstuds i Sikka där vi endast satte foten på kajen och skuttade sen ombord igen).
Dock har jag gått en kurs i indisk matlagning och där bjöd den indiska matlagerskan på te och jisses så gott det var, sen var jag såld.
Så, nu kokar mitt te ihop sig å snart blir det till att sippa sött och titta på alla snygga klänningar, frissor och diamanter denna nobla afton.
 
God och trevlig kväll på er kära allehopa.


I mitt te har jag
Hel kanel, hel ingefära, hel kryddnejlika och kardemummakapslar.
Allt i den mängd man gillar.
 
Helt vanligt svart te, jag tar påsar.

Också socker, allt mellan 1-4 tsk.
Sen ska det i mjölk också.
 
Koka kryddor några deciliter vatten och socker ett par minuter, lägg i te och koka några minuter till och avsluta med ett par dl mjölk som får koka med också några minuter.
Sammantaget ska det koka i ca10-12 minuter.
Sen sila, sippa och njuta.

Ser inte mycket ut för världen, men det är det - världsgott.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar