torsdag 28 augusti 2014

Ledsen

Veckohandling.
Och där sitter han - tiggaren.
Det är tamigfaen inte klokt att det ska behöva vara så.
Människor som sitter och tigger för sin överlevnad.
Ja jag vet, det finns olika åsikter om det hela, om det är på riktigt eller om det är ligor som är ute "och tjänar storkovan" som det också påstås.
Jag vet inte och jag tyar inte spekulera.
Kanske det är så, kanske inte, kanske tiggartrafficing, kanske på redigt.
Vad jag vet är att jag inte tycker det är ok att en del människor skall behöva ha det på detta sätt.
Förnedrande och kränkande att sitta och ta emot skulor från den rike mannens bord.
Vad göra ? ? ?
Vet inte.
Men jag ger ibland och ibland inte och då jag inget ger så mår jag extra dåligt.
Bedrövad och illa till mods det blir jag oavsett.
Så vid veckohandlingen var det dags för ställningstagande, ge eller inte.
Jag gav mannen och hans hund - hunden fick hundmat, mannen fick människomat samt en liten slant.
Känns det bättre då ? ? 
Marginellt.
Olusten finns kvar och den där lite molnande känslan i magen likaså - det kunde varit du eller jag.

Mitt enda bekymmer för dagen var trots allt om jag skulle ha pasta eller ris till kycklinggrytan.

Fatta.


 Och i min värld så har alla fina gurkor som jag fick av Lisa förvandlats till Farmors goda delikatessgurkor.


Gurka, pepparrot, senapsfrön, krondill och en god lag.


Många burkar blev det,


Och många chilisar blir det i år (igen)
Och jag som har kvar än från förra årets skörd.
Passa er gott folk, kanske kommer en chili eller två.


Massa goa tomater dignar mina plantor av nu - så lyxigt.


Och snart är det även skördedags bland paprikorna, här den som skola bli gul.


Också har hon gjort lite plommongrejs också, en chutney samt lite rödvinsinkokta godingar.

Chutneyn gör du på detta vis.

1 kg plommon av valfri sort
1- 2  gula  lökar
1 vitlöks klyfta
1 hackad halverad röd chilifrukt
2 tsk ingefära
1 tsk salt
5 dl farinsocker
1 dl strösocker
2 dl äppelcidervinäger
1 krm natriumbensoat



Halvera och kärna ur plommonen
Hacka löken och ha i allt i en gryta
Pressa i vitlöken,
tag bort kärnorna frän chilin (om du vill) och hacka den lägg i den i grytan
Tillsätt kryddorna, sockret och vinägern
Koka ca 1 timme tills den tjocknat
Rör ut lite av massan i natriumbensoat rör sedan om allt i hela massan
Häll det i chutneyn
Häll upp på glasburkar


Så gott så, kanske speciellt till kött.




Äppeltider.
Det skalas både på jobbet och hemma.


Hemma gjorde jag en god och mycket enkel kaka i dag.

Du gör en vanlig vetedeg.
Kavlar ut i långpanna.
Skalar och skivar äpplen som du lägger på vetedegen, trycker till en aning och sockrar och kanelar sen skjuts in i ugnen ca 10-15 min 200 grader.
Ta ut och beströ det hela med en god smuldeg, antingen med havregryn eller nötter, sen tillbaka in i värmen för att götta till sig ca tjugo/tjugofem minuter - du ser när den är fint färgad = klar.

Ja, sen är det bara att låta svalna och sen kan du mumsa hej vilt.


Visst är vår Hortensia fin?????
Jag "råkade" klippa den för nåt år sedan och sen ville hon inte blomma.
Men nu.
Jag är förlåten och hon bjuder på sån prakt att jag blir varm i själen.

Om inledningen var ledsam, så måste vi sluta glatt.
(Funkar ju liksom inte att gå med all världens sorger på axlarna, det blir varken jag, du, tiggaren eller nån annan hjälpt av.)

Som med denna.
ÄLSKAR den karln och hans humor.
Och speciellt denna.
Kolla
Skratta
Njut



Tjingeling och Kramelikram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar