onsdag 18 augusti 2010

Å va ska vi ha för sôvel då?

Frågade jag maken härförleden när vi stod i begrepp att planera middagen. Han såg aningens frågande ut och svarade med ett skratt.
- Vad sa du vi skulle ha?
- Sôvel, sa jag och förstod att han inte hajade vad jag menade.
Tilläggas kan göras att jag strax innan hade tjålat med en kompis hemifrån.

Sôvel (sögel, sövel, finns flera varianter) är dialektalt och betyder, som jag är uppväxt, tillbehöret till päran, riset eller pastan.
" Ät dig nu inte mätt på bara sôvlet" fick man höra lite nu och då som barn.

Gick och funderade på det här med dialekter under dagens morgonpromenad. Tycker det är så kul med dialekter, ja egentligen ordet i sig.
Har under årens lopp umgåtts med många olika dialekter och gillat att lyssna och förr all del ibland försökt härma, vilket inte har lyckats nåt vidare.

Är ju en rumpkulla i förskingringen sen många år tillbaka och tycker själv att jag tappat min dialekt till stor del. Men det tycker inte familjen och speciellt när jag umgåtts/pratat med nån hemifrån tycker dom jag börjar dala igen. Jag märker såklart inget.

William sa en gång när kontakten varit intensiv med hembygd och de mina;
- Nä mamma, nu får du sluta prata den där dalskan, för jag är trött på det.

Här i södern har jag många gånger fått frågan om jag är antingen gotländska eller finska!!!!
Faktiskt sällan nån prickat rätt. Kanske det beror på att jag varit borta hemifrån så länge, vad vet jag.

Målet som talas i min hembygd får ofta folk att dra på munnen. Men det är inget mot hur det talas här nere kan jag lova, det inbjuder till gapskratt.

Kalmaritiska kallas det.
Klurade vidare under min prommis och kom på flera ord som jag använder mycket sällan nu för tiden och då i princip bara i tal med nån hemifrån.

Så här kära make kommer några, kanske för dig nya ord att skratta åt.
Sulla - Spilla
Rackut - För jäkligt
Jollu - Larvig
Karu - Manhaftig
Ocken - Vem, vilken
Ställut - Omständigt
Tjåla - Prata
Ämlu - Svag, trött

Ni hemifrån som läser detta, har ni fler ord så snälla "ge mig dom". Nu vill jag färska upp min dialekt.

Over and out för nu. Kram


Dagens Inköp: Nu börjar det sakta men säkert dra ihop sig till skolstart (nästa tisdag) och det var dags för William att få sig en ny rygga. Han har aldrig varit märkesbenägen, men nu så. En Puma stod på önskelistan och det fick det bli.

4 kommentarer:

  1. Å så har vi väl "hänna" som skall betyda här, på denna plats, eller? darling, du vet var och när jag hörde det första gången... puss

    SvaraRadera
  2. Åh, det var tider det. Och hon gick in och städade dänna och gick aldrig mer ut.....

    SvaraRadera
  3. Sõvel känner man ju igen. Det har jag ju hört när jag var liten, att inte bara äta sõvel :-). Konstigt att inte Micke känner igen det, smålänning som han är.....
    Visst är det kul med dialekter!
    Kram från ett regnigt Kista/Eva

    SvaraRadera
  4. Sovel trodde inte jag var dialekt? Det säger folk från 08:land också. Men hänna och dänna tänkte jag ju på (som Mikael också kom på)

    SvaraRadera