torsdag 19 augusti 2010

Hänna och dänna och uppa och nera

Ord och dialekter, javisst är det kul. Skrev i går bla om ordet sôvel som jag trodde var rent dialektalt, men det är visst ett gammalt ord som används landet runt. Uttalet däremot, gissar jag, är rent dialektalt och därför kan man tro att det härrör från en viss geografisk plats. Alltså säger vi på olika sätt beroende var vi bor och även ordets betydelsen kan variera.
Tänk, man lär sig nåt varje dag.

Och när jag ändå håller på med "tillrättaläggelser" vill jag passa på att berätta att Texas pappa Envise Ebbe inte tillnärmelsevis är så envis som namnet vill göra gällande. Har ibland "skyllt" honom för att ha gett Texas envisgenen. Men så är det icke, det är mamma Lili som är den som sprider den. Texas har alltså inte bara fått utseendet efter kära mor utan även bångstyrigheten, vill man inte så vill man inte och därmed basta är deras paroll. (Fast snygga, goa och helt underbara är dom, mor & son)
Så, rätt ska vara rätt.

Ja och äntligen blev det en toppning då. For in och letade reda på en salong (av modell, liten, icke fancy och med en frisör av ickesvensktursprung,+ billigt) där jag kunde få det värsta borttoppat. Och rackarns vad det gick, 25 minuter blankt sen var jag klar. Har aldrig hänt förr, på "fina" salongen håller dom på och drar och finklipper i all oändlighet, brukar ta en 45-50 minuter och dyrt är det också.
Frisören var himla duktig och jag blev nöjd och glad, vem blir inte det om man sparar 300 spänn. Kommer definitivt att gå tillbaka. Har inget behov av att gå på finsalonger, när jag kan få det lika bra, om inte bättre, på en "ful"salong.
Skönt känns det i vilket fall, nu kan jag dra fingrarna genom håret igen utan att fastna.


Nu blir det kväll på grönalund, ska läsa, läsa och läsa. Wow, vilken rolig bok alltså den där "Hundraåringen...." är. Säger bara, köp och läs om du inte gjort det redan. Rekommenderar den varmt.

Dagens Tjoho: Kanon, nu slipper jag jobba bort de där 3 extrakilona som kommit under sommaren. Kurvor är inne igen sa nämligen modeoraklet som pratade på radion idag. Till hösten och vintern ska man vara så där härligt 50-talsmullig om man vill vara inne alltså.
Så sommarens grill, vin och glass kan ersättas med höstens grytor, vin och äppelpaj, jamen hur bra kan det bli.
Och som jag brukar säga. Väntar man bara tillräckligt länge så blir man modern igen.
Tror jag får citera Malmsjö vår bästa tid är nu......

2 kommentarer:

  1. Jag går också hos superduktig, icke svensk, billig frissa. Varför skulle man inte?

    SvaraRadera