måndag 23 augusti 2010

Sommarälskare

Ännu en skön sensommardag att snart lägga till handlingarna (och snart sommaren med för den delen). Njuter och har njutit så in i bomben av sommaren och allt vad det för med sig. Solen, värmen, salta bad, sand mellan tårna och i skon, solvarma jordgubbar, glass, att sitta ute och äta grillad mat, blommorna och förr all del, ibland kan ett stilla sommarregn vara skönt det med (då kan man med gott samvete ligga på kammarn och läsa). Naturligtvis finns det en oändligt massa mer som är underbart med sommaren, kan omöjligt räkna upp allt.

Vad som är mindre underbart med sommaren blev jag varse när vi på vår promenad stötte på en huggorm som låg och njöt av solen vid vägkanten. Hoppade (ja, jag erkänner, skrek också.) till och gick med något raskare steg vidare....

Så några mindre trevliga sommarvarelser, som jag gärna kunde vara utan, är, utan inbördes rangordning, följande:
  • Fästingar - Det måste väl ändå vara den enda levande varelsen som inte gör någon som helst nytta, bara onytta.
  • Sniglar - Otrevligt hala, äckligt glupska och vidrigt otäcka odjur som äter mina grödor.
  • Myggor - Överkänslig mot betten och jäklars vad dom varit bitska i sommar. Avskyr dom små kräken.
  • Getingar - Vackra att se på men aj så ruggigt att bli stungen. Se här 
  • Huggormar - Också vackra djur, men lite läskiga i alla fall. Har inte blivit biten tack och lov. Har många här runtomkring så lite olustigt är det, vad mig anbelangar så får dom gärna flytta någon annanstans, typ månen.


Dagens Bubblare: Platsar inte riktigt på listan eftersom det inte är ett djur, men enligt mig en riktigt ful sommarstyggelse.
  • Loungemöbler - Alltså var och varannan trädgård ser numera ut som en hotel lobby (Förlåt alla som tycker det är bussnyggt, men smaken är som baken osv osv. Och tur är väl det.). Hur tänkte man egentligen? Ja, jag begriper inte charmen med det hela, flytta ut vardagsrummet.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar