onsdag 4 augusti 2010

Ribes uva-crispa

Eller som det heter på svenska, krusbär. Guds gåva till mänskligheten, ett av mina absoluta favoritbär. Så otroligt gott och så otroligt sällan man äter det tyvärr. Men i dag var vi hos Lisa och där fick jag gå lös i hennes buskar, en näve i munnen och en näve i bunken var plockordningen. Fick även med mig några skott som ska planteras i morgon, vet att dom ska nyplanteras först på hösten, men jag tänkte göra ett försök i alla fall. Fick så pass många att jag har "råd" att testa. Hälften går alltså direkt i jord och resten i kruka och in i växthuset för väntan på tidig vårplantering.
Nu har jag stoppat ner krusbär i min romkruka och det som blir kvar kanske blir sylt, om jag inte hinner käka upp dom innan dess vill säga.

Vädret har varit kanon hela dan så målningen är i princip klar. Tog en stor del av dagen att färdigställa, upp och ner, flytta stege, klättra, flytta stege osv osv. Känns skönt nu, om än lite ont i den dumma armen, kortisonet är slut sen länge så nu är det som vanligt igen med värk vid för aktivt användande. Men det går liksom inte att undvika använda hägern när man är just högerhänt. Total vila säger farbror doktorn. Hur undrar jag då!? Går ju inte, om jag inte lägger mig i koma förstås.

Sen for vi till Axel och grattade honom på hans 17:e födelsedag. Tårta, kakor och bullar vankades, men jag var ståndaktig och tog bara en pyttebit tårta och en liten kaka men desto fler koppar kaffe. Fick en sån bra bild av barndomskompisarna Axel och Mathilda där dom poserar framför Axels morbrors gamla bil. Dom var något ovilliga, men visst är dom söta. Tänk vad tiden går, dom har hängt i hop och "lekt" sen dom var spädbarn, det skiljer bara 4 månader på dom.
Ingen wogging har jag hunnit med i dag, men får försöka ta igen det i morgon. Fattar inte vad dagarna tar vägen, svisch säger det så har den dan gått......
(Ni har väl noterat min lilla fåniga "undersökning", svara gärna, blir så glad då. Hittade den och tänkte det kunde vara lite lattjo att fåna sig ibland med nån fråga också kanske jag ibland behöver hjälp med nåt beslut, lider nämligen av beslutsångest).

Gonatt och kram från en krusbärsproppad Sussie.

Dagens I-landsproblem: Lite lagom tjurigt. Min laptop har kommit och ligger på posten, men jag får inte ut den. Micke står som adressat och är inte hemma och just denna vecka kommer han först sent fredag kväll. Så nära men ändå så långt borta.

2 kommentarer:

  1. Dum fråga men är ett moget krusbär grönt eller rött? Jag tror inte jag smakat krusbär sedan jag var barn men minns att de inte var så goda? Satt en buske själv för många år sedan men fick inga stora skördar. Däremot har jag blivit bjuden på krusbärsmarmelad som vuxen. Grymt gott!

    SvaraRadera
  2. Finns både röda, gula och gröna och dom är mogna när dom blir djup röda/gröna.Finns visst många sorter och jag har fått berättat för mig att de gamla sorterna är sötast = godast. De som säljs i plantskolor är oftast surare.
    Marmelad på krusbär, ja det är bara så gott.

    SvaraRadera