fredag 3 augusti 2012

Mytårta

Fick en förfrågan:

Hallå! Jag undrar om du skulle vilja dela med dig av receptet på Mytårtan? Jag har googlat en himla massa men hittar inget, min pappa älskar den här tårtan och skulle gärna vilja baka en sån till honom. Tacksam för svar! / Josefin

Hej Josefin.
Kul att du hittade hit och att du hittade nåt som du gillade.
Mytårtan är supergod så jag förstår att du vill baka en och bjuda din pappa på.
Finns väl inga rätt eller fel hur man ska göra den, för vad jag hört så har han som skapade receptet inte lämnat ut det någongång.
Men nånting åt det här hållet lär det vara och så gör jag.
Använder du inte färska hallon ovanpå tårtan utan frysta, då bör du lägga ett geletäcke över för att det inte ska bli "blött" och "svampigt".
Lycka till och smaklig spis





Ett anslag beredes med hallongrädde sedan läggs en chokladpenslad nötmarängbotten ovanpå för att avsluta med ytterligare ett anslag.
Ovanpå beredes nu grädde samt på toppen spritsas en gräddkrans. Vit/beige marsipan läggs ovanpå och formas runt tårtan och i "mittenhålet" läggs det massa goa hallon.
Dekoreras med gräddrosetter samt chokladstreck, se bilden.



2 kommentarer: