onsdag 25 augusti 2010

Är det sockerkaka, munk eller pannkaka?

Nix, det är skrabbelucker. Fast dom påminner väldigt mycket om Amerikanska pannkakor, fast sötare.

Detta behövs till en sats som räcker till fyra pers.

1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
smör att steka i

Blanda i hop alla ingredienser. Klicka ut i stekpanna eller plättlagg och stek till fin färg. Vänd omedelbums i socker/kanelblandning och servera.

Halv storm och ruggigt så då fick det bli soppmiddag. Gjorde en tomat & chili soppa med risoni eftersom jag har massa färska tomater, chili och basilika. Känns himla lyxigt att laga mat på i princip bara hemodlade ingredienser. Gott blir det också.

Ja och eftersom jag alltid har en liten efterrätt då vi äter soppa så fick det bli skrabbelucker. Kanske inte den vanligaste efterrätten, mer som ett mellanmål, men det fick duga i dag.



Dagens Ord: Egenkligen. Jamen, så heter det väl inte i alla fall!? Antingen har jag fått dålig hörsel (också) eller också är det så man uttalar ordet nuförtiden. Har reagerat en längre tid och gjorde så senast i dag när en människa på radio (reporter) sitter och säger egenkligen rakt ut i etern. Så surkärringen har talat, men hallå språkbruket i media är viktigt tycker jag. Och förresten egentligen heter det egentligen, så det så.

3 kommentarer:

  1. Helt rätt. Och det heter INTE gaderob. Det heter garderob!Massa folk säger gaderob, senast på TV för 1 minut sedan. Grrr, vad sånt språkslarv retar mig!

    SvaraRadera
  2. falmskärm,säger bara det...

    SvaraRadera
  3. Och inte att förglömma, Egyptien

    SvaraRadera