måndag 25 november 2013

Adventspolisen rapporterar

Det finns många olydiga adventsfirare kan jag konstatera när jag är ute och travar och går med mina hundungar bland slott och koja.

Det begriper väl var och en att man INTE tänder adventsljusstakar och stjärnor före första advent.

Eller hur !???

Har de senaste dagarna, alltså en hel vecka före advent, sett väldigt många exempel på detta otyg och det är inte bara fönsterpynt nä utan även granar och slingor och ja ni fattar själva, . . . . ur led är tiden.

Upprörd är bara förnamnet.

Man kan få dispens och tända belysningen tidigare OM man tex befinner sig på annan ort, sjukhus, eller har annat synnerligen godtagbart skäl att inte hålla på traditionen att tända stjärnan den första december.
Men observera dock att den dispensen ICKE gäller en hel vecka innan, utan endast på sin höjd några dagar.
Basta.

Jag har själv i dag tagit fram, dammat av och kontrollerad lampor samt ställt dom i givakt i gästrummet för placering i respektive fönster kommande lördag och påtändning om söndagen.

Några juleblommor såsom amaryllis, julrosor och hyacinter är också intagna och placerade i värmen så att dom kan slå ut ett par veckor in i december.

Det är vad man kan och bör göra den siste novemberveckan anser eder självutnämnda adventspolis såhär dagarna innan advent.

Sen är det fritt blås att göra vad man vill och jag skola icke lägga mig i eller förfasa mig över denna traditionsolydnad som florerar i samhället.

Tjing Tjing

Och nu tror jag att jag måste lära mig lira gura, för kolla in den här gumman - underbart.

(Dumma magister Åke som gav mig kicken från gitarrkursen i småskolan, han sa att jag var obildbar, pyttsan säger jag, tror jag hade matchat Cordell plättlätt om jag bara fått chansen.  ;-) )


 
Och gitarren går inte av för hackor den heller.

3 kommentarer:

  1. Jag instämmer till 100%. Man går ju och är småförbannad dagarna i ända!! Det finns ju regler för adventspynt och regler följar man!

    SvaraRadera
  2. Ha ha håller fullständigt med föregående talare!!

    SvaraRadera
  3. Instämmer :-)

    Kram
    Eva K

    SvaraRadera