onsdag 6 november 2013

Att det skulle vara SÅ himla svårt

Att baka med smör eller wienerdegar, nja det vet jag inte om jag håller med om.
Är väl inte svårare än att jobba med en vetedeg egentligen.
Men vad det är så är den tidskrävande samt känslig för värme.
 
Annars så  -  helt ok.
 
Degen som legat i lådan i kylen över natten läggs ut på mjölat bakbord.
 
En rejäl bit kylskåpskallt smör som jag bankat medgörligt läggs på.
 
Packas in och sedan kavlas degen ut till en rektangel.
 
Viks in i s.k. treslag.
 
Sen ska den vila i kyl ca trettiominuter.
 
Treslaget och kavlingen  samt vilan i kylen ska göras totalt tre gånger.
(sen behöver man inte stå dom halvtimmarna och vakta vid kylen, utan det är fri hopp och lek)
 
Sista kavlingen till en rektangel och sedan skärs den i trekanter som skall klickas med lite fyllning
 
Åsså rulla ihop till gifflar.
 
Jäsa ett par timmar, pensla lite försiktigt, fast i det här fallet klumpigt, med uppvispat ägg.
 
Sen minsann är det dags att baka av.
Kolla lagren.
 
Nu hade jag tyvärr slarvrullat så snibben slet sig lite vid gräddning.
Så kan det gå om tiden börjar bli knapp.
 
Nästa gång blir det bättre och jag ska inte ha en tid att passa.
För som synes så är det inte svårt utan endast tidskrävande.
 
Tror jag ska sätta en wienerdeg till helgen.
 
 
Och hela dagen och baket och, ja sen arla morgonstund har jag gått och nynnat på en hemsk dänga från förr.
Vägrar släppa taget om mig.
Så.
Den delar jag vidare.
Kolla speciellt in koreografin och lyssna på den fantastiska texten.
 
 Du minns va ?
 

 
Rock On
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar