måndag 15 december 2014

Alexander och Lucia i adventstid

Vi rustade oss för stormen Alexander som skulle komma in med buller och bång i en hiskelig fart.
Ved, stearinljus och batterier finns det i och för sig alltid gott om på grönalund så vi behövde väl inte jobba ihjäl oss direkt med förberedelsearbete.
Jag bar undan mina utelyktor och tomtegubbar sen gick jag in och bad en bön till han där uppe att han kunde be Alexander skona mitt växthus.

Se ett sånt fint fågelbo, nändes inte plocka från det hållet utan bytte plockställe ur vedhögen.
Ja, jag vet att dom inte lägger ägg i samma bo nästa år, men i alla fall.
Respekt för någon annans jobb kanske man kan kalla det.
Alexander kom och gick och, inte blev det nån större förödelse eller hallaballo, visst det blåste rejält, men blåst har en väl varit med om förr.
Tacksam över att det inget blev och att växthuset står intakt så gick vi in i Luciadagen.



Den enda live Lucian den dagen fick beskådas på - ett köpcentrum.
Santa Maria, ur led är tiden.
Med små grindroppar i ögat och med varmt hjärta och ett leende i nunan drar jag mig till minnes åren när barnen var små.
Oj, så många fina luciadagar att gräva fram ur minnenas skafferi.
Tur är väl det, för sanningsenligt så är det väl sådär stämningsfullt på ett köpcentra, juuuuu.


Inspirerad av Sebastien Boudet så kokades det sedan en gudomlig Fransk nougat som nog kan bli denna juls stora godishit.
Åtminstone om undertecknad får bestämma, segt, sött och proppfullt med nötter.
Mmmums.



Vädret visade sig från sin bästa sida om söndagen så vi packade kaffe, saffransbröd och apelsiner i picknickkorgen och for ut på ön för att lapa havsluft, skåda fågel och njuta av dagen.


Hopp, skutt och lek varvades med det traditionella sandgrävandet.


Hallåååå, någon där ? ? ?


Tänk att det är alltid lika roligt att gräva djupa gropar och sprätta sand på sina människor.



Först har jag ingen nu har jag många.
Mössor.
Fick en kanonskön av fastermoster som jag boar in mig med när en ska vistas ute i blåst och kyla och den är hur bra som helst - både huvud och hår får plats dänna inna.
Toppen.



Det var den dagen det - tredje advent.

Ny vecka och den innehåller en avfärd, en ankomst, ev en kopulering och sen ska det lagas, bakas, kläs och slås in.

Vi tar det by om by.

Tjingeling 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar