söndag 10 maj 2015

Nu blommar löken


Morgondimma, tja det kan vara vackert det med.


Och mitt i allt det vackra  går nu mamma mu och myser.
Kosläpp både hemma och på jobbet.


Å mitt i kohagen står körsbäret i full blom.


Jag vet inte jag, men är det inte lite tidigt.


Syrenen blommar.
Rapsen likaså.


Bönderna påstår att det är ett par veckor tidigt i år.
Ja, jag kan bara nicke å hålla med för om rapsblomning vet jag inte mycket.
Vet dock att snart får hon "bråttas" med rapsbönderna i gryningen när dom kommer åkandes med sina traktorsläp och "tar upp" vägen.
Men, fram till dess bara njuter jag av allt det vackra.


Å hemma på Grönalund blommar löken.


Röda, gula, rosa.



Vackra vackra holländska tulipaner som jag fick av gullvippan häromåret då hon for till Amsterdam och alltså kom hem med lökar till mamman.


Ledig i helgen, så jag passade på att börja få ned tomater, paprika och chili i krukor för utflytt till växthuset.



Problem av I-landsmodell dök dock upp då jag ej kommer att få plats med alla plantor.
Här har jag fått ned ungefär hälften.


Satte ett gäng till som jag ska försöka klara ute på altanen.

For på kalas sedan och passade på att ge bort några.

Ändå har jag flera tomatplantor oplanterade. 
Jösses så det kan bli, alla fröuslingarna tog sig.

I dag pelargon och örtplantering.

Fast det är typ oskönt ute, ömsom regn och ömsom moln, så ute var jag inte sådär buslänge.

Nu ska det lagas torskrygg och sen blir det lite softning innan jag ska ägna mig åt min nya hobby.

SOVNING

Herregud i himmelen.
Som jag sover alltså.
Skaffade ny kudde.
Och
Sover som jag aldrig gjort förr.
Underbart.
Lade mig i går kväll kl halv elva - maken väcker mig i morse kl nio.
Hade han inte gjort det sov jag väl ännu.
Har aldrig varit med om maken till skön sömn.
Jag som haft svårt för att somna och att sova bra tidigare.
Inte nu.
Lägger mig och placerar huvet på kudden och.
ZZZzzzzzzzzz
DET, trodde jag aldrig.
Skönt men oskönt - nu kommer jag ju inte hinna läsa.
Ytterligare ett ilandsproblem, jag vet.
Men, sådana, problem alltså, är till för att lösas.
Så.
I dag införskaffades Storytel.
Nu gott folk kan hon ägna sig åt sina båda hobbysar utan att vare sig den ena eller andra får stryka på foten.
Böcker i bilen på väg till och från jobbet och på hundpromewalkarna och sen jättemycket sovning med nya kudden.

Win Win.



Tjingeling, kramelikram å sov gott.


2 kommentarer: