fredag 11 maj 2012

Gofika

Man skulle kunna tro att jag ska ha århundradets kafferep, typ.

Men icke.

Slår dom berömda flugorna på en och samma gång.

Övningsbakar till slutprovet, samt till Mathildas student.

Det var väl klurigt av mig va!?

Till slutprovet så får man baka två valfria kondisbitar, resten av slutbaket är förbestämt.

Eftersom vi och framförallt Mathilda inte är nåt "tårtfolk" så är det ju liksom givet att det blir en massa (om nu tre sorter är en massa) kondisbitar i stället för tårta till kaffet på studenten.

Och, jag valde då att göra en av hennes favoriter såklart, vaniljhjärtan och sedan en klassiker, knäckrullar.
(Den tredje sorten blir min speciella chokladkaka, typ kladd men med en god topping ovanpå)

Ja, osså öva på vetet också, vilket kan tyckas vara simpelt.
Men så lätt är det baske mig inte, om det ska passera nålsögat på våra lärare.
Allt ska vara exakt och jämt, inte ett fel tolereras.

Och det är bra tycker jag.

Dagen försvann i ett nafs och mat och skådebrödet fick vackert stå åt sidan i dag, kanske i morrn.

Maskinparken har fått jobba hårt i dag.
(Och Micke, nu hörde jag det där konstiga ljudet igen, hmmm)


Hemvispad och äkta prickig vaniljkräm i de goa vaniljhjärtana.


Ånyo hemvispat.
Chokladsmörkräm som skall spritsas in i


Knäckrullarna.



Och slutresultatet blir som sisohär.


Och vad man kallar den här formen på bullar det vet jag inte.
Men jag säger tryckta bullar, eftersom jag trycker dom på mitten med en pinne.


Ja, kransen börjar arta sig
Ganska jämn i formen


När man gör choklad och vaniljkrämer går det åt massa äggulor.
Således blir det lika många vitor över.
Och jag är som jag är.
Ni hajar.


Mmmm
Maränger


Både vanliga och choklad.


Ja, det var det hela för i dag.

Tjingeling och kramelikram på er alla.

Nu är Sussie trött.

2 kommentarer:

  1. Grymt bra hjärtat, varför går du omkring och är orolig för slutprovet? Det kommer att sitta som en smäck (eller knäck)!

    SvaraRadera
  2. Skulle väldigt gärna komma på besök till dig........., men det vore nog inte bra för vikten ;-)Vad duktig du är!!

    Kram
    Eva K

    SvaraRadera