torsdag 17 juli 2014

Bär å bakat

Två lediga dagar och hon bakar å syltar å saftar å.. . .
Ja allt är som vanligt med andra ord.


Marängbottnar å smådito.


Konfektkakor

Och matbröd.
Ett riktigt gott havrebröd som fick kalljäsa i kyl över natten.


Vill man testa så behöver du följande ingredienser till ett bröd.

1/4 paket jäst

4 dl kallt vatten
2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
2 tsk salt
ca 7 dl Manitoba Cream mjöl

Och såhär gör du:


Blanda ihop alla ingredienser till en, inte alltför fast deg, som du lägger i en smord och havrebeströdd form.
Mjöla ovansidan av brödet och sätt formen i kyl över natten. 

Nästa dag tar du ut brödet och ugnen på 225 grader, när ugnen nått önskad temperatur sätter du in brödet mitt i ugnen och gräddar i 30-35 min.
Limpan ska ha fått en fin färg och en innertemperatur på 97grader å är det klart..
Ta ut och låt vara i formen en liten stund innan du stjälper ut det och låter svalna helt.
Så, det var det hele.

Och som sagt - gott blir det.


Och trädgården står i full blom.


Liljor och rosor.


Klematis av olika sort.


Prästkragar


Hortensia.


Och rackarns också, får vi inte lite krusbär.




Pelargoner, några av alla de olika sorterna som finns på gården.


Oj vad jag älskar den blomman.
Så lätt att sköta och ger så mycket fägring.


Klätterhortensian är också en lätt en att ha.
Vi gör typ - ingenting.
Och den växer så det knakar år efter år och täcker väggen med alla blommor och blader.
Underbart.


Fjäriljslavendel och vanlig lavendel.


Också kom kusin Ogge inrullande med sin gröna snygga bil.
Några dagar med kussarna och faster, samt ut och parta lite med gamla tjejor.
Jomen.


Så ut på fälten för lite bärjakt.
Blev mest hallon då gubbarna (tyvärr) börjar sina.


Saft är satt på kallrörning.
Chutneyn och sylten är kokt och burkad.


Och jag.


Jag känner mig som grodan - lätt hysterisk.
Var tog dagarna vägen ?

Helgen tillbringas i bageriet.

Tjingeling och kramelikram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar