måndag 19 september 2011

Lång dags färd mot kväll

Äntligen, som han brukade säga Fylking.

Var segt som bara den i morse när klockan ringde vid kvart i sex, snoozade några minuter men masade mig sen upp.
En stor kopp kaffe senare var det hopp om livet och jag kunde ta mig an dagen.
Positivt denna arla morgon var att det slutat regna vilket gör cykelturen avsevärt trevligare.

Dagen har sedan gått i slowmotion (trots att det varit mycket att göra och kanonroligt i skolan) och i de stora gäspningarnas tecken, riktigt tungt. Och jag är inte ensam om att ha varit seg i dag, nä flera i min omgivning vittnar om samma seghet.
Kanske det är nåt luftburet....

Nåväl, under rådande omständigheter gäller det att göra det lätt för sig.

Alltså, fram med lergrytan och blötlägg, sen ner med lilla pullan (kycklingen), krydda och in i ugn.
Sen fri hopp och lek, dvs skjutsa till träning och dammsugning.
Och under tiden står hela härligheten i ugnen och bara lagar till sig.
Sedan är middan i princip klar.
Göra sås, koka pasta (eller vad man nu vill ha), mecka sallad unt
Done.
Tranchera och ät, bums.
Å gott blir det också, så himla saftigt och fullt av smak då det tillagas i egen juice.
Har du inte lagat på detta vis tidigare, så testa, vågar nog påstå att du blir mer än nöjd.

Jag gör såhär

Lergrytekyckling

Blötläggt grytan i kallt vatten i minst en halvtimme.
Lägg sedan en färsk eller upptinad kyckling i grytan.
Gnid in rikligt med olja runtom och krydda med svpeppar, salt olika örtkryddor.
Stuffa med tex citron/lime, ört kryddor (gärna färska).
Endast smak och fantasi sätter gränser för smaksättningen.
Nu ska locket på och hela härligheten in i kall ugn.
Sätt sedan ugnen på 250 grader och låt stå i 1 1/2 timme, du kan ta av locket den sista kvarten om du vill öka på färgen.
Ska du ha ugnspotatis och/eller grönsaker så låt dom gå in den sista halvtimmen/3 kvart, så har du allt klart samtidigt och det bara är att göra sås om man vill ha,
Såsen gör du på det helt sjukt goda spadet som blivit i grytan, behövs ingen buljong.
Koka ihop spadet med creme fraiche eller grädde, smaksätt ev mer om du tycker det behövs. Reda behövs sällan, men det är en smaksak.
Gott och enkelt.
Bon Apetit.

Örtkryddad lergrytekyckling med pasta, dragonsås och grönsallad,
dagens meny.

Nu finally har aftonen anlänt och det börjar bli dags att varva ned. Ladda inför morgondagen, kanske en kopp i soffhörnet och bläddra lite i morgontidningen som blev bortpriad i morse.
Sen svimning.

Kul med oväntat besök.
Bodil, nu har du gjort mig nyfiken.
Vi kanske var ombord samtidigt.
Skepparn, chifen, styrman eller, maskinisten ...?
Kocken var det i alla fall inte.
Kanske inte ens var under nån av mina törnar.
Men man undrar och fundrar.

Nåväl, välkommen hit och det är alltid lika kul med kommentarer.

Tjingeling so long.

2 kommentarer:

  1. Hej ! igen :)

    Chifen Uno, det var min pappa det. Vet inte om vi var med när du var där. Tycker mest det var LiseLott då. Fast jag var ju inte så gammal, så jag kommer väl inte ihåg så noga :)
    Har du någon kontakt med någon från båten idag ?

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Aha, Uno. Minns honom, en glad skåning i jobbaroverall som gillade sill till frukost. Minns däremot inte om ni var med nån gång då jag var ombord. Flera av befälen brukade ha med familjerna men, ja, minns inte riktigt...
    Lite sporadisk kontakt med flera bla German. Tyvärr blir det längre och längre mellan träffar och samtal. Har dock lite "koll" på vad en del gamla besättningsmedlemmar finns och gör idag.

    Ha det gott
    Kramelikram

    SvaraRadera