torsdag 5 juli 2012

Jag ska bara

Baka en kaka i väntan på solen
sa jag i morse när jag tittade ut och såg att det var aningens mulet.
Sen minsann skulle det ut och sågas och donas.

En, jo pyttsan.

Hittills har jag gjort banankaka (och för säkerhets skull, dubbel sats), äppelpaj (hade "skrynkliga" äpplen i fruktskålen så......), en rågdeg som står på jäsning och ska snart bli matbröd, maränger (fick vitor över) och -

ohyggligt goda

Ingefärskakor
  • 175 g smör
  • 3/4 dl strösocker
  • 1 äggula
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk malen ingefära
  • 3 msk finhackad syltad ingefära
  • 2 tsk ingefärslag
Rör samman det rumsvarma smöret med sockret.
Blanda ned den torkade ingefäran och mjölet i smör/sockerblandningen.
Blanda nu ned syltad ingefära, lag och äggula, knåda ihop till en deg och låt vila en sisodär trettio minuter.
Rulla två stycken plåtlånga rullar och lägg dessa på pappersklädda eller smord plåt och platta till lite med en gaffel.
Grädda i 200 grader en tio till femton minuter, ska bli ljust färhade bara.
Ta ut och skär i sneda kakor medan längderna fortfarande är varma.
Låt kallna.
Done.

Ja, solen har både kommit och glidit tillbaka bakom molnen igen, så jag fortsätter väl i köket en stund till.
Nu vankas det banansmoothies till mellanmål.

Men i kväll ska det rullas hatt ;-), en cykeltur inom staden med make och goda vänner och där vankas det blues och grillat.
Me like.

Kramelikram på er kära allehopa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar