måndag 29 juli 2013

Och måndag blev det

En ledig sådan dessutom.

Vaknar utvilad och sträcker lättjefullt på mig i min svala säng bäddad med finaste satin.
Stiger så upp och kliver in i duschen, smörjer mig med ett underbart väldoftande bodybutter innan jag skuttar i dagens sommaroutfit - en sval klänning av hemvävt linne.
Intar så en god frukost, nypressad juice med ett par små kanapéer toppade med kalixrom och avslutar med en espresso.
Tar ytterligare en espresso under tiden jag tar itu med min alltmer växande hög med olästa böcker men som jag i dag tänker börja beta av.
Lunchdags - oj så hungrig man blir av att vända blad.
Får allt bli något rejält, en omelette av vaktelägg som jag sköljer ned med ett glas mimosa det är ju trots allt en ledig dag mitt i högsommaren.

Nu känner jag för en promenad så......

Ljug, ljug, ljug.

Så här var det.

Vaknar strax efter fyra i morse (natt) av att jag har en ohygglig kramp i benet, försöker vända mig om men då får jag döont i ryggen så det är bara att ligga blixtstilla och pinas av krampen och av min av svett ruskigt klibbiga säng.
Hör hur regnet öser ned och hur Micke är uppe och städslar sig för att fara till Gbg.
Tar mig på nåt märkligt sätt upp ur sängen och hasar mig ut till maken.
- Herregud, inte kan du cykla i det här vädret, jag kör dig in till stationen.
Säger jag till honom.
- Nej nej, gå och lägg dig igen.
Jag insisterar.
Han vägrar.
Jag tjötar vidare.
Han ringer taxi för att mötas halvvägs.
Men, håll i er nu, det gick inte att få taxi med så kort notice, man måste förboka.
Jag insisterar.
Han vägrar och plötsligt.....,
- Nu har det slutat regna, jag cyklar.
Jag ger upp.
Han ger sig så av iklädd fotsid grön militär regnrock anno typ 1943 eller nåt, men den är tät i alla fall.
Halv fem om morningen och jag lufsar tillbaka till kojen - jag SKA ha sovmorgon.
Dvalsover några timmar i en varm koj med tillknöcklade svettiga lakan.
Så varmt och en luftfuktighet jag inte varit med om sedan Pakistan 1990, fy bubblan alltså.
Hasar mig sen sakta upp och in i duschen och tvagar min blekfeta kropp och passar på att dra ett par tag med hyveln på rasbena.
Krämar in mig med antiseptisk kräm på nämnda ben då jag råka slinta med hyveln och det är ju rötmånad och fuktigt och sår då är inge kul.
Kränger på mig en kjol som passar finemang om jag håller andan och inte andas så hårt sen heller.
Ut för att bälja svart kaffe i mängd och tugga i mig frukostmackan som Micke skulle haft med sig men glömde då han begav sig i gryningen.
Alltid något, att få en färdigbredd macka en morgon som denna.

Sliter ur sängkläderna och börjar tvätta och tvätt var ingen bristvara visade det sig så jag har att göra en bra stund.
Passar på medan städ och fixhumöret håller i sig att vaska ned dusch och toa samt dammsuga huset och.....
Faen och jag som skulle ha en läs och mysdag.
Sliter av papperet på en tidskrift som kom för ett par veckor sedan men som jag inte haft ork (eller tid) att läsa.
Och, gör så inte nu heller.
Lägger undan den hurtfriska tidningen som redan på omslaget uppmuntrar till diverse atletiska övningar så jag blir rent slut bara av att titta på den.
Lunchdags säger magen så jag tar mig ett par kokta hönsägg och mikrar på kaffet som blev kvar sen frukost.

Resten av dagen gick i ungefär samma still.

Beställa tid hos kotknackarn.
Köpa present.
Promenad.
Lite mer tvätt.
Steka korv till middag.
Osv osv

Rent trött nu av all denna glamour och tidiga morgon så jag avslutar min lediga dag med lite gammalt hederligt måndagsmys och popcorn.

Tjingeling och kramelikram på er alla tappra som tittat in.

Hörs.
 



1 kommentar: