onsdag 31 juli 2013

I affären

Far direkt till stora affären för veckohandling efter att ha varit hos "kotis" och fått mig en rejäl omgång.
 
Ska bland annat ha potatis och beger mig således till butikens grönsaksavdelningen för att plocka på mig några av de rara och goda, men ack så nuförtiden utskällda knölarna.
 
Jag tillhör den typen av konsument som är lite frågvis och ibland kanske till och med uppfattas som bråkig bara för att jag vill veta var mina produkter kommer ifrån, kvalite, osv osv.
 
För mig är alltså potatis inte bara potatis utan det finns ju en enorm uppsjö av olika sorter som har olika smak och egenskaper och passar till olika saker.
 
Oftast står det inte på lådan var dom kommer ifrån så man får helt enkelt fråga sig fram.
 
I dag stod det inte.
 
Jag får då tag i en på grönsaksavdelningen jobbande affärsanställd och ställer den enkla frågan.
 
Ursäkta mig, men vad är detta för sorts potatis? Samtidigt som jag håller upp ett exemplar ur nämnda binge.
 
Det är färskpotatis svarar hon.
 
Ja, det vet jag men vad är det för sort.
 
Färskpotatis säger hon igen.
 
Jag fortsätter med en dåres envishet ställa frågan.
 
Ja, det känner jag till. Men sorten. Vad heter den????
 
Den heter färskpotatis säger hon lika envist.
 
Jag är nu lite trött och säger som följer.
 
Nej, nej. Färskpotatis är ny potatisen, sen finns det sommarpotatis och vinterpotatsis  men alla heter de något och har olika egenskaper som sort.
Man kan liksom inte plantera en färskpotatis utan man planterar en sort och skördar färskpotatis.
 
Ok, säger hon . Jag ska gå och fråga.
 
Hon går iväg och jag plockar på mig en påse för oavsett sort måste jag ha hem pära då det är rent tomt dännahemma.
 
Hon kommer tillbaka och säger.
 
Ja, nu har jag varit och frågat och det är
 
FÄRSKPOTATIS
 
Åhhhhh, jag blir så trött.
 
Ja, tack då säger jag och går, tyar icke mer.

 
Nu ska mina fina barn och jag cykla in och möta Lisa och hennes fina barn och äta grillbuffe och musikquiza.
 
Nu, när vi kallat in det tunga gardet vore det väl hunnan om vi inte skulle vinna.
 
Vi går för vinst i kväll.
 
Kramelikram.
 



1 kommentar: