onsdag 24 september 2014

Skrivbordsångest

Eller skrivbord å skrivbord, i mitt fall är det köksbordet som gäller.

Oavsett var jag sitter så är i alla fall stillasittande "pappersarbeten", (alltså sånt man förr gjorde med papper och penna men idag via datorn) ruskigt tråkigt och faktiskt snudd på ångestframkallande hos mig.
Skulle aldrig klara av att ha ett stillasittande / eller ett pappersvändande arbete, är på tok för rastlös och måste få jobba praktiskt och liksom "se" ett omedelbart resultat.
Vård är också nåt som omvärlden ska vara glad att jag inte ägnar mig åt, gjorde ett försök en gång i tiden och skulle utbilda mig, då det berömda Nightingalekallet kom till mig som en uppenbarelse om natten.
Besinnade mig dock ett par månader in i utbildningen och hoppade av - vilket nog var det humanaste jag kunde göra för alla parter.
Jamen - jag svimmar som den värsta fröken för minsta lilla, typ när hon får en kniv i fingret.

Och nu sitter jag alltså med papper och papper och massa papper och det ska skrivas och skrivas och fy bubblan, letas lite mer handlingar och skrivas och . . . . .

Fatta hur jobbigt hon hade det förr i tiden då det skulle deklareras via pappersblankett och man skulle hålla reda på och helst plocka fram alla gamla löneslippar och andra viktiga papper.
Jag hade allt mitt viktigt i en konsumkasse.
Och faktiskt, det gick det med.
Nu är jag lite mer organiserad och har lärt av maken och skaffat pärmar.
Ja, ok då, har en kartong där jag häller ned allt av "vetejomjagvågarkastapapper" karaktär.

Där kom det visst ett litet stickspår.

Hittar roliga saker som

Taadaa.
Check it out
Sicken pingla va ? ? ! 
Tjugonio år sedan - min första sjöfartsbok.
(Undrar om Freddy Krueger står bakom kameran ?)

Notera särskilt de runda fina trinda kinderna.



Skriver vidare, pustar stånkar och stönar och måste

PAUSA

Och, då passar jag på att göra som så många andra.
Jag picklar lite grönsaker, mixar lite basilikaolja och gör en pesto.
(Ja, jag måste ju rädda basilikan från stora kölden också hade vi massa veggisar som också behövde ta redas på så. . . . )

Picklade bla in en del av chilisarna och de fina eko morötterna vi prenumererar på - ett riktigt bra sätt att bevara godsakerna på.
Koka en 1-2-3 lag och häll på, varm eller kall beroende på grönsak, de i burk lagda veggisarna och förslut.
Låt stå några dygn, sen går det att börja snaska.


Tillbaka till köksbordet och fortsätta kontorsarbetet och nu har det gått många timmar så.
Ähh, jag nockar av för i dag.

Dag två, dagen då jag bestämt att jag ska bli klar.

Eller som hon sa Pippilotta.
- " Och lyder du inte nu, ja då vankas det smörj."

Ok, men först en promewalk med hundungarna.


Promenerar inte igenom hagen idag.

Hemma och nu jeflar anamma.
En kopp osså järnet.

Hon skriver, suckar, stönar, skriver och läser och skriver och (tjuvsurfar lite också mellan varven).

Finally.

Klar.

Å herregud så skönt.

Nu ska den bara in - ansökan till, vad jag tror och hoppas är, mitt drömjobb.

Håll tummarna nu.

Kramelikram

1 kommentar:

  1. Håller tummarna!!
    Är som du när det gäller vård, svimmar direkt ;-)
    Kram
    Eva K

    SvaraRadera