tisdag 18 november 2014

Mörker

Regnar det inte så blåser det och över allt, detta mörker.

Fy bubblan alltså.
Typ en timmes sol hittills i november månad, inte konstigt att en är ruskigt trött, hängig och jefligt låg.
Kroppen, ja inte bara min alltså utan rent vetenskapligt, behöver lite sol understundom för att bli sådär härligt pigg, rask och glad till sinnet som man vill vara.

Kunde jag skulle jag lägga in en stor fet protest, eller gå i ide tills solen behagar titta fram igen.

Nu får vi gilla läget och härda ut.

Det är faen inte kul säger den där blicken mig när jag krängt på regn och reflextäcket och drar igång blinklampan under hakan och drar runt hundungarna på promenad i regn och rusk.

Skandal, ska jag gå ut så här !!?? Ser ju ut som värsta fjollan - jag som är en stor stark och tuff DSG.
- Ja, älskling det ska du, annars syns du inte i mörkret.

Gladgöra såna här dagar är att baka.


Det bakas limpor av alla de sorter, grahams, Sivlimpor, kavring och Danskt rågbröd.



 Hittade jag ett gäng praliner som fick hoppa ned i min chokladkaka som ska bli en sån där tät chokladtårta by om by.


Så blev det två satser av det sjukt goda och glutenfria (och nyttiga) fröbrödet.


Testa gärna, kanonenkelt och som sagt hur gott som helst.

FRÖKEX

2 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl Linfrön eller psylliumfrö
1/2 dl sesamfrön
2 dl dl majsmjöl
1/2 dl rapsolja
2 1/2 dl kokt vatten
Flingsalt att strö över.

Gör sisom såhär

Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda alla de torra ingredienserna, minus saltat såklart.
Blanda i oljan.
Slå över det heta vattnet och blanda väl.
Tryck ut "geggan" på en pappersklädd plåt så tunt det går, plåten ska bli helt täckt.
Strö över flingsalt och markera ev med kniv där du vill bryta kexen sedan. 
Sätt plåten mitt i ugnen.
Total gräddningstid är ca 50-60 min, men du kan ju öka några minuter om du vill ha en mörkare färg.
Stäng av värmen och låt stå kvar och eftertorka tills det är riktigt torrt och krispigt.

Gott som det är eller varför inte med lite ost och kanske en god marmelad.


Kramelikram och tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar