torsdag 13 november 2014

Intressen

Några av mina största intressen vid sidan av bla mat, bak, blommor, ädla och oädla drycker samt musik är film och böcker.

Går varannan vecka på en utvald kvalitetsfilm hos filmklubben och en gång i månaden vankas det dokumentärfilm av yppersta sort hos doc lounge. 
Älskar mina filmkvällar och att bara kunna sätta sig ned och få "det serverat" så lyxigt.
Ibland går en därifrån glad som en speleman efter en upplyftande film andra gånger kan tårarna rinna och en obehagsklump liga kvar länge länge i magen - men aldrig i livet att jag skulle velat vara utan en endaste av alla filmupplevelser som "mina" klubbar bjuder på.

I måndags var det en palestinsk film vid namn Muren som visades, en mycket bra film som bjöd på såväl skratt som gråt och även en liten klump i magen då den utspelar sig under en pågående konflikt där verkligheten inte går att bortse ifrån trots att den ska vara en spelfilm.

Så var det dags för årets event för oss bokälskare i den lilla staden.
Brukar försöka ta mig till bokmässan i Göteborg när den går av stapeln, men så icke i år eftersom jag var förhindrad den helgen.
Alltså var glädjen lite extra stor i år när vi fick tag i biljetter till Bokens Afton då jag känner att jag ligger lite efter i litteraturlivet.

Många spännande och roliga författare var med denna kväll, en del, för mig, kända och en del okända.

 Böcker som skola inhandlas å de snaraste då jag blev ruskigt lässugen på just dom är.

Oberoende är stark 

Bombmannens Testamente 

Blod rödare än rött 


Också NESTORN  bland bagare/konditorer.
Jan Hedh
Oj, vad rolig han var, så många anekdoter ur sin långa karriär han bjöd på.
Hade lätt kunnat setat i tre timmar och lyssnat och njutit av alla berättelser.
Bland annat berättade han om när han under sin ungdom då han seglade på jorden runt kryssaren Queen Elizabeth II och samlade på surdegar från världens alla hörn.
Han hade dom, ett hundratal, i hytten !!!!! och ni kan gissa doften innan han kom på att han kunde torka dom för att väcka upp sedan.
Än i dag har han kvar dessa degar och man kan om man kommer till hans ställe i skåneland få köpa sig en degbit.

Han var jag ju bara tvungen att tala med.



Och så blev det.
Samt såklart ett bokköp.

Återkommer med bakverk av min guru.

Tjingeling 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar