måndag 23 mars 2015

Ändrade planer

Våren kom och gick, så mina helgplaner fick revideras då mina göromål under veckoslutet skulle ha skett utomhus i sol och vårtemperaturer och inte i regn, snö och minusgrader.

Av rabattrensning och altanstädning och växthuspyssel blev det alltså intet men väl lite pyssel med pelargonsticklingarna.
Har ropat in lite ovanligare sticklingar på auktion och det var dessa som nu fick sig en varsin kruka där dom ska växa till sig innan det är dags att komma ut och lapa sol.

 

Har gett mig själv tillfälligt auktionsförbud då jag inte får in så mycket som en liten gräddsnipa i skåpen så därför är det det enda jag ropar på nu för tiden just pelargoner och ett å annat tomatfrö.
Men vänta bara till torpet är om och tillbyggd, wow vad det ska auktionsgås och ropas på kristaller, pressglas och andra vackra ting.
Det ligger dock en bit framåt i tiden då vi inte ens har en ritning ännu eftersom arkitekten har mycket att stå i, men förhoppningsvis ska vi ha en ritning innan påsk.
Men, en sak är i alla fall på g och det är att vi har bokat hem en trädfällare som ska komma och ta ned en stor björk som står i vägen för husbygget.
Sen kan vi egentligen börja riva......
Men, känns som att vi behöver vänta tills vi har en ritning i hand och bygglovsansökan ligger på kommunens bord.

Nåväl, när mina sticklingar var i jord så passade hon på att ringa in kulturkompisen för en tur i på stadsbiblioteket och lyssna på Johan Theorin som var där och pratade om sina bokprojekt och drog en å annan öländsk skröna - intressant och underhållande.


Ja, och efterpå gick vi å fikade och fortsatte dra skrönor - denna gång av lite andra slag.


Suris står där och bubblar och pyser så fint.


I min värld är ju en dag utan bakning en förlorad dag så klart det att en deg ska sättas.


Satt blev den och sedan lagd i låda för att växa te sig.


Efter två timmar i lådan ståendes i rumstemperatur så vältes den ut mjukt å fint på bakbordet.


Knåda och dela i lämpliga storlekar


Vila enstund och rundriv sedan lätt och lägg i mjölade jäskorgar.


Där ska dom ligga i ungefär en timme.


Tills dom jäst upp till kanten


Baka av i 220 grader ca trettio min, eller till en innertemperatur av 98 grader.


Jättegott blir det och detta behöver du ha för att göra ett par sådana bröd.

675 g vatten
750 g vetemjöl
225 g grovt rågmjöl
15 g jäst
25 g mörk sirap
20 g rapsolja
200 g surdeg
15 g salt

Kör allt, utom saltet, i blandare i tre minuter på medelhastighet.
Vila tre minuter.
Kör fem minuter till.
Vila tre.
Häv i saltet.
Kör i fem minuter.
Låt nu vila i plastbacken två timmar och baka sedan som ovan.

Och när Sussie får feeling då blir det också gärna nåt mer som hon kanske inte hade räknat med.

Denna gång blev det en filodegspaj fylld med allehanda godsaker.


Det var färsk spenat, feta, tomater, oliver samt en stanning på ricotta och allt kryddat med lite rostad paprika samt oregano, salt och svartpeppar.


Kanongott

(Nej, jag gjorde inte filodegen, den hade jag på frys, nån måtta på allt får det vara)

Å snart är det påsk å sola ho skinä.

Underbart.

Kramelikram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar