lördag 2 februari 2013

Lasagne

Nytt tips kom snabbare än väntat och är ett matigt sådant, nämligen vegetarisk lasagne.
Understundom lagar jag vegetariskt till la famiglia och då är just denna rätt något av en favorit hos vissa.
I går då det dessutom var "vegetariska dagen" så fick det bli en sådan till middag.
Är riktigt gott och just lasagne fungerar alldeles utmärkt att tillaga utan kött.
 
Så här gör jag om du vill prova.
 
Som vanligt höftar jag, vilket du också kan göra. lägga till och dra ifrån så det passar.


 
 Själva "köttfärssåsen" gör jag så här.
 
Hacka gul och vitlök och fräs i en skvätt olivolja.
Häll över tomatsås eller kross, tar du kross får du krydda lite extra då min hemkörda sås är kryddad redan.
Hacka och tillsätt tomaterna, låt koka ihop.
Kanske du behöver tillsätta lite vätska, ja då gör du det.
Dags för linserna.
Skölj en till två deciliter röda linser och häll i såsen, rör om och låt småputtra en fem minuter sisådär.
Späd om det blir toktjockt.
Slutligen häver jag i de grovt rivna morötterna och ger alltsammans några minuter till av sjudande.
Avsmakning med salt, peppar, paprikapulver, basilika, chili - ja de kryddor du gillar helt enkelt. 
 
 
 
Ostsåsen.
 
Är ju helt enkelt en bechamel med ost i, vilket jag inte beskriver hur du ska göra för det kan du ju redan, änna.
Men, ett litet tips - jag brukar göra bara en bechamel så river jag osten och har på sidan om och strör mellan lagren när jag lägger lasagnen.
Tycker det är smidare då såsen inte "trådar" sig så hemskt utan blir mer lätthälld.

 
Nu är det bara att börja lägga den.
Varva röd och vit sås samt ost med lasagneplattor.
Sista lagret som vanligt bechamel och i detta fall riven ost.


Och här puttrar den vegetariska lilla lasagnesåsen.


 
Vips in i ugnen, tvåhundra grader cirka 30-40 minuter, du får känna.

 
Plenty tid att göra en smaskig sallad alltså.
Här en ganska plain sådan, dock pimpad med lite pinjenötter och granatäppelkärnor.


 
Done.
 
Bon Appetit Folks
 
Tjingeling  och go lördag på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar