onsdag 11 september 2013

Det ena ger det andra

Temperaturen ute om natten är inte längre så gynnsam för mina basilikor så jag tog in och plockade av dom.
 
 
Basilikaolja ska det bli bestämmer jag.

 
Och det blev det också.

 
En hel del dessutom.
Mmmm och den oljan är ju så himla god till tomat.
 
Tomater finnes.
Jaaaa, soppa till middag.

 
Rostar så tomater, gul lök, vitlök och timjan i ugnen en stund, cirka femton minoter en kvaart.

 
Ner i grytan med ugnsinnehållet, salt, peppar och vatten samt lite extra tomatpure.
Koka, koka, koka
Mixa hyfsat slät, smaka av och korrigera kryddningen.

 
Taadaa
 
Tomatsoppa toppad med basilikaolja - hur gott som helst.
 
 
Och naturligtvis kom jag på under tomatsopperesans gång att till just soppa måste man ha bröd, ja och som sagt det ena ger det andra så jag fick väl baka ett då.
 
Det var kvällsvarden på grönalund det.
 
Nu ska hon ta sin nyknakade rygg  (var hos kotis och fick mig en omgång i dag) och hasa in på kammarn för en natts välbehövlig vila.
 
Over and out och kramelikram på er kära allehopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar