måndag 2 september 2013

KOselig ledig måndag

Tänk vad man kan hinna en dag.
 
 Måndag morgon och regnet står som spön i backen.
Finns inget dåligt väder....
(jo, hörrni det finns det och det var just vad det va i morse)
Hoppade i mina röda gummistövlar och den militärgröna regnrocken med tillhörande sydväst.
Jajamen, den krängde jag också på mig trots att jag vet att en del av min familj tycker att jag inte riktigt är till min fördel iklädd detta plagg.
Men nuförtiden ska det mer till än en harmlös sydväst för att få mig at skämmas, så den följde med ut på morningwalken.
 
 
 
Hundungarna tyckte det var sådär skönt, men det är ju tvunget liksom för a dog´s gotta do what a dog´s gotta do.
Typ bajsa.

 
Lite ruska och lite torka torr med hundduk sedan och man är som ny.
Skönt är det dessutom, lite av en börda som släppt.
 
Dagens dramatik.
KOJAGNING.
 
 
Får möte med ett tjugotal kor som smitit ur hagen och som helt plötsligt bara tvärvänder och rusar emot oss.
Vet ni hur det känns att ha ett stort gäng i hasorna, råmandes och marken vibrerar som inför en annalkande jordbävning?
 
Känns skitläskigt kan jag meddela.
 
Är inte rädd för kossor annars, men i dag blev det nästan för mycket alltså.
 
La på en sån jäla kut och sprang hem å det snaraste och väl på gården och i skydd för de stora stora kossorna (och en tjur oxå) försöker jag något fumligt ringa bonden så han kan komma och hämta sina kreatur.
Han kommer tack och lov precis i samma veva, då det är fler som noterat situationen och varit snabbare än mig att få tag i honom.
 
Efteråt bara brister det och ett hysteriskt skratt utbrister.
Måste sett helt galet ut ju....
Medelålders fruntimmer iklädd försvarets regnrock och röda gummistövlar + sydväst med två stycken hundar haltar fint fram på promenaden mot korna.
Vänder och löper i vild panik, hojtandes diverse otidligheter och sladdar sen in på sin egen trygga gård - där hon stannar upp och besinnar sig.
 
Vojne vojne
 
(och fatta vilken tur för mig, eller otur för betraktaren, att jag inte filmade hela alltihopa.)
 
Sen har dagen varit lugn och fin.
 
Varit och fixat visitkort till den gamla järnladyn.
Skjutsat dottern till studentbiblan.
Kollat på skor och jeans (till dottern)
Lunchat ute också med min kompis dottern.
Hämtat biljetter till ett kommande evenemang, (modevisning).
Skjutsat sonen på trummlektion.
Promenerat, utan komöte, med Texas och Tyson i ett skönt kvällsväder lyssnandes på Elin Kling i örat.
 
En dusch senare blir det en stund i soffan och lite kaffe.
 
I morgon bakas det igen.
 
Tjingeling och kramelikram på er kära allehopa.
 
Eder
Mamma Mu

1 kommentar:

  1. Hei.

    En dame i norge ble skikkelig hardt skadet av en ku forleden. Så man vet aldri hvor langt de kan gå. Skummelt.

    Hilsen Birgitta

    SvaraRadera