onsdag 11 december 2013

Sussie tipsar

Ont om tid?
Eller kanske inte lust att stå och kavla och kavla, men vill ändå ha hemgjorda pepparkakor på hemgjord deg.
Jamen då ska du göra dessa godingar.
Perfekt deg att ha i kylen och ta fram när du själv har tid och lust samt framförallt blir sugen på en god julig kaka.

Skurna Pepparkakor

Mina små "pepparkakskorvar" som snart ska skivas å gräddas
200 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker                 
1 dl sirap                 
2 tsk malen ingefära                                        
2 tsk kanel
2 tsk nejlikor
1 tsk bikarbonat                 
1 1/2 dl grovhackad sötmandel                         
6 dl vetemjöl




Rör smör och socker vitt.
Tillsätt sirap, kryddor och bikarbonat, mandel samt det mesta av mjölet.                                
Arbeta degen på lätt mjölat underlag.
Dela den och forma två rullar och slå in dom i smörpapper/plastfilm, lägg i kylen minst ett par timmar, men gärna över natten.

Skär tunna kakor av degen, lägg på plåt med bakpapper och grädda mitt i ugnen cirka 10 minuter, 175 grader.

Låt dem kallna på plåten.               
Så, snabbt å lätt, bara att ta fram å baka av en plåt när andan faller på.
Alltid lite goa kakor på lut, bra va. ! !
Och du, degen går även att frysa.
 
Ps: Naturligtvis kan du utesluta mandeln om du inte vill ha det i din kaka.


Mer tips.
Gårdagens tekryddor.
Slängdes - sällan här slängs inget som går att använda en runda till.
För likt vaniljstången, som jag sparar när den är urgröpt och done och blir ett finfint vaniljsocker, sparar jag alltså tekryddorna.
Torkar dom.

 
Och maler dom i min lilla kaffekvarn.
Har du ingen kvarn kan du grovstöta i en mortel.

 
Å vips så har jag en kryddröra, som jag i kväll lägger i en sil och kryddar upp kvällens kaffekopp med.
Kanoners så gott det blir då.
 
Tjing Tjing
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar