onsdag 18 december 2013

Doften

Av jul sprider sig i vårt hus.


Det är ättika av lagen där strömmingen ligger till sig för att beredas i morgon.
 
Hyacinten den ljuva.
 
Söta goda apelsiner.
 
Och kryddor av alla det slag, som
Pomerans, nejlika, ingefära och kanel

Och dill, den goa fina dillen som ska i sillen.

Kaffeböna som blir kaffetår.
 
Den sötsyrliga doften från min bubblande surdeg, mmmmmmm.
och
Stearinet som sakta rinner.
 
Samt.
Doften av bortglömd och fastbränd brunkål.
 
Jeflars också, skulle ju bara . . . . . . . också sprider sig den påtagliga doften av  bränd stekgryta med kål i.
Grrrr, ja ja bara att ge sig ut i mörker och slask, traska upp till affärn och köpa ett nytt kålhuvud då.
 
Gå tänker du nu, varför inte ta bilen nu när ni har en ! ?
 
Å nej, så lätt kommer man inte undan.
Den som dabbar sig ska också straffas och vad lämpar sig då bättre än att få bege sig ut i den mörka och regniga s.k. vinteraftonen.
 
(Fast egentligen skulle jag ändå rasta hundungarna)
 
Tillbaka igen, diskas den avsvalnade grytan och , , , ,  männä, vad nu då.
Tokblött vid tassarna där jag står.
Följer vattenspåret in i skåpet under diskhon och, mmm mycket riktigt.
Ett rör som inte beter sig.
(inte riktigt kopplat då vi saknar diskmaskin för tillfället)
Plocka ur hela skåpet, torka torrt, sätta in pyts och plocka tillbaka allt igen.
Tja, alltid något som han sa . . . , nu fick jag julestädat i sopskåpet också.
Och samtidigt som jag tänker den positiva tanken så far min armbåge ut i en vid rörelse och häver ned en vas jag ställt snett bakom och KRASH, det var den det.
Tänk, jag har aldrig haft vassa armbågar förr, men nu minsann så var den hiskeligt spetsig.
Ja ja, nu blev det inte bara städat utan även lite luftigare i skåpet.
 
Och brunkålen puttar och puttrar och jag står och vaktar.
Så.
Äh.
Här kan jag ju inte stå utan att göra nåt-
Gör lite tryfflar under tiden.
Och så blir det.
En mörk chokolad och polkatryffel samt en lakritstryffel.
Då kålen börjar bli klar och jag är också rätt färdig så tar jag och rationaliserar tryffeltillverkningen, skippar helt enkelt att rulla dom utan häller direkt i ischokladformar.
Fiffigt va.

 
Kramelikram och tack för besöket samt välkommen åter.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar