torsdag 18 november 2010

Syrran skrev

Hej kära Sussie.
Kan inte du lägga ut ett recept på hemmagjord glögg? Det efterfrågas i Dalarna. Jag har sagt att min syrra kan allt!!!(receptet på de svingoda chokladsnittarna skulle inte heller sitta helt fel!)
Kram Ariane

Kära Syster.
Klart du ska få ett glöggrecept. Hoppas du nu också berättar att jag förutom laga glögg även kan knyppla, dansa klassisk balett och bergsklättra. Ja, det stämmer nog, precis som Pippi kan jag allt och lite till. ;-D


 Glögg

5 liter svagdricka
2 kg socker
1 pkt torrjäst
2 bitar hel ingerfära
2 paket russin a 250g = 500g
1 påse kardemummakärnor
1 påse hela nejlikor
1-2 kanelstänger

Blanda alltsammans.

5 råa potatisar skivas nu i.

Täck med plastfolie som du gör några hål i.
Låt stå i tre (3) veckor.

Sila försiktigt så du inte får med nån bottensats.
Tappa upp på flaskor.

Ja och kan du inte vänta så länge så har vi snabbvarianten.

Snabbglögg

2 liter rödvin
1 dl brännvin
1 kanelstång
10 kryddnejlikor
1 tsk kardemummakärnor
2 1/2 dl socker (gärna nån mörkare sort)
Ev lite ingefära

Bryt kanelstången i bitar. Blanda alla kryddor och brännvinet. Täck och låt det stå och dra över natten..

Blanda rödvin, socker och det avsilade brännvinet i en gryta och värm långsamt. Får absolut inte koka..
Ja, så är det bara att servera med russin och mandel efter behag.
Och kan du fortfarande inte vänta. Då råder jag dig att traska till systemet och införskaffa en flaska Blossa.

Hoppas att recepten är till belåtenhet och att det kommer att smaka.

Dom svingoda chokladsnittarna kanske kommer en annan gång. Måste ju ha nåt att locka hit dig med. Men, men vi får se. Kanske kommer by om by.


Tjingeling och Kram

4 kommentarer:

  1. Tack kära Sussi..jag börjar med systemet..kör naturligtvis snabbvarianten..för vem orkar vänta?Ska försöka med snigelglöggen..får kanske avnjutas på julafton..om julafton ä om 3 veckor..inte..nähäpp!Tack snälla, lagar på Lördag och smakar på Lördag.kram Helena

    SvaraRadera
  2. Men till Lucia kan ni tindra i kapp över ett mugg egentillverkad glögg.
    Lycka till.
    Kram på er.

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig blogg! Hittade den via Lovis sida. Har en liten kennel i norrbotten och en av mina ungtikar, Oris, är kusin med din Tyson och dom är faktiskt lite lika. Texas såg jag i Tollarp i fjol då vi var där med Ipsi och Zelda. En jättefin kille. Ha en fortsatt fin vinter!
    /Bensbytjejerna (www.benzelias.se)

    SvaraRadera
  4. Hej Lena!
    Tackar allra ödmjukast.
    Men vad kul att få reda på lite släkt till min lillpojk, syrran i Dalarna och Kusin i Norrbotten. Jo jag tackar.
    Var in och kikade på Oris och håller med, lite lika allt. Och då kanske framförallt dessa vackra ögon.
    Nu står höftledsröntgen på schemat för Tysons del, vilket vi hoppas ska bli till belåtenhet så han också kan hjälpa till att sprida dessa underbara hundar vidare.
    Ha det så gott och hoppas vi ses om det blir nåt mer Tollarpbesök.

    SvaraRadera