fredag 5 november 2010

Renoveringsfri helg

Denna helg tar vi fritt från uppsnyggning av huset. Ja, vi har helt enkelt inte tid. Ambitionen är dock att vi fortsätter nästa veckoslut.
Helgen kommer att ägnas åt annat som barnloppis, gravsmyckning och hundutställning, samt sist men inte minst så ska Texas dejta snygga Beda och förhoppningsvis sprida sina gener vidare.
Yin & Yang nej T & T
Men innan allt drar igång ska det bli fredagsmiddag med mys på Grönalund. I kväll ska vi äta Mathildas favoriträtt Piccata Milanese på mitt sätt.

Jag gör som så att jag använder fläskfilé i stället för kalvinnanlår då det kan vara lite knöligt att hitta i butik och det är väl det och tillbehöret som skiljer sig från hur man oftast tillagar/serverar rätten.

Vill du testa så gör sisåhär.

Skiva fläskfilén lite på snedden och banka ut tunt. Doppa skivorna i uppvispat ägg och panera sedan i en blandning av ströbröd och fint riven parmesan (bara lite ströbröd). Låt ligga till sig en stund.
Stek långsamt på medelvärme tills dom blir gyllene i färgen.

Till piccatan serverar du en god tomatsås som du kokar på antingen färska eller burkade tomater. Krydda gärna med basilika, blir busgott och squeeza gärna i lite lime mot slutet.

Servera som jag, med färsk pasta och en god grönsallad, eller om du hellre vill ris.
Mmmums.

Planterat om Williams egenhändigt odlade nu jättestora citrusväxt har jag gjort.
För flera år sedan gick han och pillade ner kärnor från clementiner/apelsiner i en kruka jag hade. Dom tog sig så fint så jag plockade upp och dom fick ett eget boende. Och nu en 6 år senare är växten ganska så rejäl, lite kul tycker jag.
En styck rabattkupong använd i dag. 75 kronor off på hundarnas foder, helt ok.

Nu väntar såsen på mig så jag får ila. Vill nån förresten ha mitt sås recept så hojta så ska jag nog kunna värka ur mig det, är ju en "frihandslagare" och har inte mycket nedtecknat.

Kramelikram och trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Hej, tack för tips kring matlagning. En enkel variation på fläskfilé:) Skriv gärna hur du gör såsen. Åsa

    SvaraRadera
  2. Javisst, så gärna. Kommer by om by.

    SvaraRadera