onsdag 10 november 2010

Bokens afton

Besviken, ja det vill jag lova.

Vi (Bonita, Lisa och jag) var mycket förväntansfulla och hade verkligen sett fram emot gårdagskvällen och bokens afton som evenemanget kallas för.

Inga förväntningar infriades.
Robert Gustavsson hade lämnat återbud - sjuk.
Bob Hansson - dubbelbokad och flygtrassel, hann inte fram.

Och det var dom som vi mest sett fram emot att lyssna på.
Övriga deltagare var Maria Gustavsson, CajsaStina Åkerström, "Lars Kepler" - Ahndorils, Pia Hagman och Lena Danielsson.
Hela tillställningen hade nåt amatörmässigt över sig, taffligt och orepeterat.

Paret Ahndoril saknade en röd tråd i sitt framförande, svamlade, avbröt och pratade i munnen på varandra ja allmänt osammanhängande. Icke imponerad.
Ett bra "bevis" på att bara för att man kan skriva så är det inte givet att man är lämpad att stå på en scen och prata. Lite förvånad är jag dock då dom borde ha mer vana med tanke på att Alexander även är dramatiker och Alexandra litteraturkritiker. Man kan tro att dom nån gång tidigare borde ha stått på en scen.

CajsaStina, ja henne har man hört berätta om sin pappa så många gånger så det kan jag nu. En sång hade varit trevligt.

Maria Gustavsson, var en ny bekantskap. Hon berättade lågmält och inspirerande om sina böcker och sitt författarskap. En författare jag kan tänka mig att läsa.

Lena Danielsson, en lokal profil. Driver en damklädesbutik och har samlat kundkommentarer, fällda i framförallt provrummet, i en bok. Lite småputtrigt, men inte min stil. Hon hade nu det otacksamma uppdraget att vara stand in för Robert Gustavsson. Modigt av henne, men...

Pia Hagnar, det var kvällens behållning. Kanonrolig och underhållande människa. Vi skrattade gott åt hennes berättelser om vedermödorna i början av en författarbana.
Vore det inte för Pia, så vete hunnan om jag inte krävt pengarna tillbaka.

Det var mitt första besök på bokens afton och som det känns nu så var det även det sista.
Under evenemangets 22 åriga historia får jag hoppas att gårdagkvällen var en engångsföreteelse för om det varit så här taffligt tidigare år så är det synd om landsorten och dess invånare som får hålla tillgodo med den typen av "underhållning.

Eller är det så enkelt att "smaken är som baken". Måhända.
Min smak blev inte tillfredställd i alla fall.

Kramelikram på er alla från en fortfarande något kulturtjurig människa på landsorten.

Svartsoppa till middag? Näha, men det är ju Mårtenafton.  i dag. Ja, vi skippade gåsen och soppan vi med. Partade till det med lite stuvad spenat.....

Tror vi får ta nåt roligt. Som en Stenmark, då blir man glad igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar