torsdag 30 april 2015

Undrar hur det går för Sonja?

Trots att det var ett tag sedan som jag läste ut den senaste boken av Karin Wahlberg, där hon skriver om människorna kring sjukhuset i Ekstad, så kan jag liksom inte släppa taget.
Kommer på mig med att gå och fundera på de olika karaktärerna, som jag nästan tycker att jag känner.
Och mest har tankar på Sonja passerat i min skalle.
Hur ska det gå för henne och hennes familj nu när dom hittat metastaser efter bröstcancern?
Hon har förhållandevis små barn, tänk om...., hur ska familjen klara sig ...... å, nu vill jag ha tredje boken.
Hoppas hoppas, att femtiotalets sjukvård kan rå på cancerjävulen.

Vet efter att ha varit på bokprat med författaren att en del är självupplevt då hennes egen mor fick sjukdomen och gick bort ung (tidiga 40 årsåldern) och lämnade efter sig barn och make.

Är förmodligen därför som hon skriver så himla bra och får en att känna sig delaktig i historierna så in i den milda grad att jag många veckor efter att jag slog ihop boken alltså rätt vad det är stannar upp och undrar.

Undrar hur det går för Sonja?




Och ute i den verkliga världen har våren kommit på riktigt.



Nu är det inte några musöron längre utan rediga blad.


Fågelskådare, ett av flera vårtecken.


Om du kollar riktigt noga så ser du några hägrar.
Var massa på ett å samma ställe, men det var inte jag beredd på och hade vare sig riktig kamera eller kikare med mig.


Fast helt ok resultat ändå tycker jag, med tanke på att det är telefonkort.


Allt uteliv frestar på.
Björkarna susar och snoken rinner.
Huvva.

Men, hittade ett nytt läkemedel och, peppar, peppar......
So far so good, blir åtminstone inte så in i bomben trött som av di andra.
Jag snortar å snortar.


Och gödslar å gödslar.
Också ett vårtecken - att kriget mot mossan pågår för fullt.



Hundungarna är också ute, fast dom jobbar på sitt håll.
Musjakt i muren.


Kom an.
Jag vet att du är dänna inna.
Var nästan lite orolig att han inte skulle få ut huvudet, men han lyckades, tack och lov, lirka sig ut.
Glad var matte, men gladast var nog musen.
Också en fajt, musjakten, som jämte moss och kirskålskriget, är pågående hela våren och sommaren.



Så kommer dom snart, mina favoritblommor, tulpanerna.
Så härligt.


Valborgsmässoafton och flaggdag.

Lugn afton med myspys och soffhäng.

Sen jobba hela helgen - Kul.


Glad Valborg och första maj.

Kramelikram 






1 kommentar:

  1. Hon har så djäkla snyggt hår på sista bokomslaget. Både färgen och svinryggen. Jag har läst klart den och väntar på 3:an 😀

    SvaraRadera