måndag 3 oktober 2011

Gäsp

En sån där tröttmåndag.
Halvt medvetslös hasar jag mig sakta upp vid halv sex.
Kolsvart både ute och inne, snubblar runt och gör kaffe.
Snubblar upp och gör morgontoalett (toan på nedervåningen fortfarande under reparation).
Ramlar ned för trappan, slår i en tå och svär en lång härlig ramsa.
Slå upp en kopp java och i min iver att få i mig lite uppåttjack så bränner jag mig på tungan och ramsa numero två kommer.
Ut i skummet och halka fram på nedfallna löv på min väg till brevlådan.
Hämtar tidningen och lyckas ta mig helskinnad hem, puh.
Läsa rubriker, födslar, dödslar och knapra lite müsli.
Mer kaffe.
Sätta på ett fejs och borsta tanden.
Så iväg.
Duggregn, motvind och ett lossnat ekerskydd.
Stannar och sliter loss skyddet och kan så cykla vidare utan att det tar emot.
Något sen är jag så framme.
Ombytt.
Småspringer mot bageriet och finner det halvtomt........
Vi är fyra pers + en lärare
Sex elever och ordinarie lärare saknas.
Ok, gilla läget.
Vi jobbar hårt.
Klockan åtta kommer så tre stycken som hade av olika anledningar inte dykt upp i tid.
Puh, skönt nu är vi i alla fall sju stycken som bakar.
Och som vi bakar.
Oj oj oj.
Många degar satta.

Hem
Kasta in en maskin arbetskläder..
Laga mat.
Maskin numero två på g.
Skjutsa på trummor och walka dogs.
Hem
Ta reda på tvätt som blivit klar under min bortavaro.

Kaffe.

Nu ger jag upp för i dag.
Blir nog inte roligare än så här.
Hoppas få sova mer än 4 1/2 timme i natt, behöver det känns det som.

I morgon är det tisdag, bara en sån sak.
Tjingeling
Och du, tack för besöket.


Stenmark - och genast känns det lite roligare

1 kommentar: