söndag 14 oktober 2012

En regnig dag

Regn och rusk mer eller mindre hela dagen i dag, faktiskt mest hela om man ska vara nogräknad och liksom för att toppa väderäländet så fick vi oss en rejäl åskskur på köpet.


Trots vädret så måste man ibland ut och göra vissa saker.
Men somliga (jag nämner inga namna) tycker sig icke ha dessa behov och bara blåvägrar följa med undertecknad då vädret är som det är.

 
Med mycket lock, pock och diplomati får jag så med mig "de behövande" på en tur, dock med löfte om en kort sådan.
Ok, bara upp till batteriholken då, lovar jag också kommer vi iväg med den av batterier nästan fulla systemkassen, typ fem kilo.
Huvva.
 
 
Hemma igen kändes det lägligt att krypa in i en go och varm bastu.
Så blev det också.
 
 
Och ja det var typ den dan det.
 
Middag med dessert blev det också såklart, det är ju söndag och om söndagarna då blir det alltid dessert på grönalund.
Dagens meny bestod av Rocken roll gryta* med rotsaker samt en bär och äppelpaj med limecreme.
 
Och om gårdagskvällen/natten kan namnas att det var helt ok, nä faktiskt riktigt ok att hoppa in och jobba på den bästa lilla restaurangen i stada.
Gjorde lite av varje, typ cirkulerade och försökte hinna uppdatera mig med miljön, var ju såå längesen jag höll på med detta.
 
Men, jag säger så här jag.
 
Kocken vinner över bagaren, för himmel vilken kreativ miljö det är, restaurangen.
Hade kanske lite oflyt med "mina" bagare för majoriteten var introverta och svåra att jobba med.
Allt går i hundra knyck, det skrattas, skramlas, skojas och alla är positiva och bjuder på sig själva samt är tacksamma över sin nästas arbetsinsats.
 
Oj, vad kul att litegrann "komma hem" igen, kommer såklart ta ett tag att komma in i det igen men det kommer by om by såklart.
Nu hoppas jag att det blir fler kvällar med fullbokat och en massa sittningar till julborden för då kommer jag igen.
 
Erkännas ska också att jag var lite trött i morse, är inte van att jobba sjuttontimmars pass, först dagen med Sydfarts hemkomst och sen direkt till krogen och jobba till midnatt.
Funkade bättre för tjugo år sedan om man säger så.....
 
Men vad gör det, ingentingen.
Var ju söndag och fick sova tills jag vaknade.
 
Nu ska vi kaffa och mysa i soffan en stund innan maken måste lägga sig i tid för att upp och tåga mot Gbg i gryningen.
 
Tjingelingen och Kramelikram
 
 
* Jo den där Rock`n´roll grytan är inte bara go utan även buslätt att göra.
 
Fläskfilé brynes i en stekgryta tillsammans med chorizhokorv och hackad gul lök.
Krydda med svartpeppar och chili samt salt.
Häll så över en burk tomatkross samt om du vill en köttbuljongtärning och låt koka ihop och låt småputtra en stund, (10 - 120 min ;-)).
Känns den tjock så ta i en skvätt vatten.
Smaka av och tillsätt mer kryddor om du önskar.
Nu är det dags för syltlök och cornichons, alltså såna däringa små ättiksgurkor.
Mängden bestämmer du själv.
Jag brukar dunka i en liten burk av vardera.
Åsså var det dags för en rejäl grädskvätt, 1-3 dl typ.
Koka upp och sen är det klart att servera.
 
Tillbehör?
Funkar med allt - pasta, ris, mos, pressad potatis, rotsaker......
Bara att välja favvon alltså.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar