fredag 3 oktober 2014

Abstinens

Så kunde hon inte hålla sig längre.
Har inte bakat på . . . ett dygn ju.

Ledig ? ? ?

Att baka är mitt liv de se - typ.

Äpplen eller päron ?

Ja jag kan inte välja, så det får bli en päppelpaj.

Kanongod

Vill du göra denna mumsiga paj så gör som sisohär.

Pajdegen nyper du ihop av 125 gram smör och skriver jag smör så menar jag smör, absolut inget margarin - capice, och ca tre deciliter vetemjöl samt ett par matskedar florsocker.
Tycker du den känns torr, så häv i en pytteskvätt vatten.
Låt vila en stund (femton minuter - ett dygn) och tryck sedan ut den i en pajform.
Smaksak det där med att förgrädda pajskalet.
Jag gör't då jag tycker mindre om en saggig botten.
Räcker med 5-10 minuter i 180 grader, bara så den precis torkar är ok.

Så ska fyllningen till.

Riv 250 gram mandelmassa grovt och blanda med 125 gram rumsvarmt å mjukt smör (ja, smör igen), gärna i en matberedare om du nu förstås inte vill träna högerarmen (ja okey, vänster går också bra).
När det är blandat rör du ned tre stycken rumsvarma ekologiska ägg - fast lugn i stormen, bara ett i taget.
Nu har du en finfin smet som skall bredas ut i pajskalet.

Äpplen och/eller päron skalas, klyftas och fördelas, samt tryckes ned lätt i smeten.
Hur många ?
Ja, så många du kan knö ned eller har hemma, jag hade två äpplen å tre päron.


Nu kan man smaksätta med det man gillar, du kan dofta över kanel, vanilj eller som jag gjorde då jag är barnsligt förtjust i ingefära.
Tog alltså lite inlagd ingefära som jag choppade ned och blandade i mandelmassesmeten och sen doftade jag bara  lite strösocker över frukten så det får en sån där härligt "gräddad" färg i ugnen.
Baka av i 180 grader mitt i ugnen tills den stannat och fått lite färg, ca 20-30 min.
Eller så.

Servera gärna lite ljum med tex kanelgrädde, vaniljsås eller kanske, om du har haft i ingefära, polkaglass.

Busgott.


Mer bak.
Bröd av modell grytbröd stod på schemat.
Hur gott som helst blir det att baka i en gammal järngryta.

Just den här gamla husqvarnan är inte så stor, rymmer bara strax över två liter, så brödet kan inte bli så stort.
Men vad gör det, då går det åt snabbare och jag kan få baka mer nästa dag.
Således en sån där win - win situation.

Mitt GRYTBRÖD gjorde jag på detta vis.

20 g jäst
2 dl kallt vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
2 dl durumvete
3-4 dl manitoba cream
2 tsk salt
(har du och vill du tillsätta lite surdeg så gör det, blir superduperfint, men låt då gärna degen vila lite längre så smakerna hinner utvecklas)

Blanda allt utom saltet och kör i maskin i tio minuter, låt vila några minuter och blanda i saltet och kör fem minuter till.
Ta upp på bakbord och låt vila ca en halvtimme.
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in din gryta utan locket.
Knåda och forma till en rund och fin bulle som du mjölar rikligt och låter vila en timme under bakduk.
Ta ut grytan ur ugnen, försiktigt nu så du inte bränner dig.
Mjöla i grytan och lägg över bullen däri och på med locket.
Sätt in i ugnen, längst ned, och grädda i ca 20 minuter.
Ta av locket och grädda vidare i tjugo minuter till ungefär.
Knacka och om det låter ihåligt är det klart
Om du tempar ska du upp i 98 grader.

Låt svalna.
Vila.
Skär upp.
Njut.





Glömde jag säga att det är gott ?

JÄTTEGOTT

Har du en stor järngryta, 4-5 liter, jamenvisst, då går det finemang att dubbla receptet också kan du bju in till grytbrödskalas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar