onsdag 8 juni 2011

Växer så det knakar



Oj oj oj, nu rackarns går det undan.

Pion

Min älsklingstid är nu.
Här ska det bli gurka

Tomaterna är på G












Dofterna och färgerna.





Rödbetor

Och växten för dagen är:

Hortensian.

Har haft en vacker blå hortensia buske i många år, men så för ett par år sedan sa någon till mig att

-Du borde klippa ned den.
-Jaha, ska man? undrade jag.
-Ja, det ska man, svarade vederbörande.

Så jag, lydig och okunnig, tar sekatören och klipper ned den.


Och sen dess har den inte varit sig lik.
Rentutsagt förjäfligt ful.
Risig och bara enstaka blekblå blommor, dom få som kom.

Nu vet jag, klipp inte.

Så, nu ger jag den en säsong till och händer inget trevligt (som stora maffiga blommor), ja då ryker den.

Redo som jag är så har jag redan nu införskaffat ett snyggt exemplar som kanske till hösten ska flytta in där den nuvarande står (eller få en ny vrå).
Men, innan dess så ska fröken röda Hortensia få förgylla altanen ståendes i en stor kruka.


Och när jag ändå höll på med dessa skönheter så passade jag på att ta ut mitt inomhusexemplar, blir en ren test. Inne och ute hortensior är inte samma sort, men med lite flyt ska det nog gå, annars gör det inte så mycket eftersom den ju blir lite solkig och småful inne såhär års.


Och apropå hortensior, klätterdito, jamen så himla toksnygg så det är inte klokt. Täcker en hel vägg och jag sköter den inte för fem öre.
Tänker inte börja sköta heller, för då vet man hur det går.
Åt pipan.


Å nu är det tack och hej leverpastej från mina toksnygga hundar och mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar