fredag 23 december 2011

Go mad och möen mad

Lagat julmat hela dagen, men nu börjar det räta till sig och jag kan se en ända på kokeriet.
Lite fix med brunkålen samt kvällens mat kvar sedan stänger jag köket för i dag.

Man ( = jag) säger inför varje julbord som ska tillredas att " i år ska jag inte ha ett sånt stort bord, utan bara det som man verkligen gillar" .

Ja, och hur brukar det sluta då!?
Litet?
Döm själva.
  • Skinka
  • Rödkål
  • Brunkål
  • Revben
  • Leverpastej
  • Rullsylta
  • Presssylta
  • Kalvsylta
  • Onsalakorv
  • Kalmarkorv
  • Rökt älgstek
  • Rökt kalkon
  • Prinskorv
  • Köttbullar
  • Mimosasallad
  • Rödbetssallad
  • Waldorfsallad
  • Kallrökt lax
  • Gravad lax
  • Varmrökt lsx
  • Kräftströmming
  • Ättiksströmming
  • Senapssill
  • Inlagd sill
  • Jansson
  • Ägghalvor med räkor
  • Cheddarost
  • Edamer
  • Vörtbröd
  • Sivs limpa
  • Solmarkaknäcke
I år uteslöt jag kroppkakor och värmlandskorv.

Och i år blev skinkan speciellt fin.


Ugnsbakade den på låg värme under natten, 125 grader i ungefär tio timmar.
Kalaskanon.

Nu, ut och hämta lite luft med en promewalk, så middag och sedan en varm och go bastu innan uppesittarkvällen tar vid.

Tänk, jag tror nästan dan före dan är snudd på bättre än själva dan.

Ha en koselig afton kära allehopa.

1 kommentar:

  1. Jisses ett sådnt julbord!!Här blir det knappt hälften, men självfallet av det viktigaste..för oss!God jul Kusin.Många kramar från Dalom

    SvaraRadera