fredag 30 december 2011

Jag älskar monopolet

Ja, faktiskt så tror jag nog att jag kan påstå det.
Kan tyckas vara ett fånigt uttalande, men så är det.

Systembolaget is the shit.
Får alltid kanonbra service, gott bemötande och sist men inte minst dom är så himla duktiga att träffa rätt i sina dryckesrekommendationer.

Var in en sväng i dag (sväng och sväng förresten, tog sin lilla tid då det var knökfullt och jag var dum nog att gå in en dag som denna), då jag fått för mig att vi till fredagsmiddag ska ha en god risotto till laxen och behövde således inhandla ett vitt matlagningsvin.
Rödvin har vi alltid hemma men det är sämre med det vita alternativet och att köpa ett matlagningsdito på ica, nä det finns inte i min värld, ska ju bli gott också.

Så bara att bita i det sura äpplet och knata in och hämta något gott att slå i maten (och kanske litet i kocken med).
Får efter en stunds letande tag i en tjej iklädd den gröna skjortan och med ett stort leende och glada ögon trots stressen runtomkring henne.

- Hej, jag ska laga en risotto med lax i kväll och till den ska vi dricka denna, sa jag och höll upp den flaska vi ska avnjuta till middagen.

Nu undrar jag om jag kan använda detta vin i risotton, fortsatte jag och höll upp nästa hand med ett något simplare vitt vin, vars namn jag redan glömt bort.

Hon kollade in flaskan och sa.
Nej, det sätter vi tillbaka.
Kom med här ska jag visa vad du ska ha, du behöver nämligen ett vin med kraftigare och friskare smak än det du valde.

Vi gick mot hyllan och hon lyfte ned.... en tetra....!?

Va? säger jag något förvånat.

Ja, låt dig inte luras av förpackningen, innehållet är riktigt bra och i risottosammanhang närmast perfekt, säger hon och räcker över lådan till mig.

Jag tror tveklöst på hennes kunskaper, tackar så mycket och armbågar mig fram till köerna och ställer mig snällt sist i den kön jag tyckte såg kortast ut, vilket den inte var.

Nu ska det bli spännande att testa det vita matlagningsvinet, kanske en rapport kommer, man vet aldrig.

Men jag kan här och nu rekommendera det vita vinet, Gnarly Head  som vi ska dricka till maten, det är kalasgott och kan gott införskaffas några exemplar av.
Finns dessutom ett rött Gnarly Head, en Zinfandel, som vi också brukar köpa = ja, säger bara gottgottigottgott.

Näst sista kvällen detta år, vi gör som vi brukar om fredagsaftnar "åker tåg".

Kramelikram på er kära allehopa




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar