söndag 11 november 2012

Första gången

För både Lisa och mig.
 
Polen, en positiv överraskning som sannerligen inte fått sitt sista besök från nån av oss - that's for sure.
 
Inget var planerat inför vårt besök, vi improviserar sa vi och det ledde till att vi helt otippat hoppade på en busstur som startade i Gdynia tidigt på lördag morgon och ledde oss runt det sk trestadsområdet.
Med facit i hand var det helt ok (trots aningens för mycket shopping för min smak), vi fick både kultur, guidning, lunch och shopping bekvämt runtkörda i buss.
En något hektisk dag, javisst.
Men, jag ser det som ett rent studiebesök inför framtida resor då jag mer vat vad jag vill inrikta mig på.

 
Gammalt möter nytt, klassisk fullriggare med ett nybyggt lägenhetskomplex i bakgrunden.

 
Replika på ett gammalt sjörövarskepp
 

 
Vaktgående Polsk sjöman.

Sopot är ett ställe som jag gärna besöker och stannar en tid i, för om det var vacker nu en ruggig novemberdag hur fint kan det då inte vara om våren eller sommaren.

 
Piren i Sopot
 


Undertecknad på väg från piren.
 
 
Klassiskt kurhotell

 
"Man med slägga" som går på lina mellan husen.

 
Vy ned mot pir och strand i Sopot fotat från en glashiss vi tog för att åka upp och dricka det berömda & naturligt salta mineralvattnet som finns där och sägs vara bra för såväl kropp som själ.
 
Mindre gott var det ska kanske tilläggas och att polskorna använder det till sina gurkinläggningar, ja det säger väl lite om det hela

 
 
 
Så blev det avslutningsvis en tur till Gdansk gamla stad som också var sådär kanonfin och som jag kan tänka mig ett återbesök till.

 
Ja riktigt slut var det inte för det stod en tur till ett shoppingmall och till Carrefour på schemat innan det var dags att fara ombord igen.
 
En bra resa som kommer att göras om och då gärna med familjen.
 
Hemma tidig söndag förmiddag (eller sen morgon :-), dusch, vila, uppackning och lite husbestyr innan det blev farsdagsmiddag och umgåsning med familjen innan Micke var tvungen att fara vidare.
 
Så för att citera någon
 
Fyra veckor borta - fyrtioåtta timmar hemma
Det nya svart.
 
(Och vi, maken å jag hann å träffas hela nio timmar)
 
En får skratta, annars tyar man icke.
 
Nu ska jag kolla på Downton Abbey som kära maken spelade in åt mig i går kväll då han vet att det är min absoluta favoritserie.
 
Tjingelingen o Kramelikram på er kära allehopa.
 
 
Jo förresten bara måste delge er denna:
 
Vi står i baren ombord på båten och ska beställa oss varsin bärs då vi har tid att slå ihjäl innan vårt bord blir klart.
Jag - Två mellanöl tack och gärna på fat om du har.
Bartendern börjar skratta...... (jo det är sant) och säger.
- Ni är på en Polenfärja, här finns ingen mellanöl, här beställer man starköl och en vodka och vodkan slås i ölen så det blir lite kick i den.
 
Ok, bara för messvenskarna att gilla läget då och beställa varsin polsk öl, men minus vodkan.
 
 

1 kommentar:

  1. Jag har bara vart i Krakow och gillad det mycket. Den blogg uppdateras inte längre i blogglista, konstigt?!

    SvaraRadera