onsdag 14 november 2012

QR-kod

Fick jag en med posten i dag och om jag plockade hem en ica app och scannade in koden så skulle jag få femtio procents rabatt på saffran.
 
Rabatter, ja då går jag igång.
Att samla kuponger med olika typer av tilbud får man nog nästan  påstå är en form av hobby för mig.
Min familj, med maken i spetsen, har under årens lopp pikat mig för denna "snålhobby", men för mig har det allt som oftast varit en sport att få ner priset på en vara eller tjänst och har jag då en rabattkupong så skäms jag inte ett dugg att använda den och inte känner jag mig snål heller.
 
Tills idag.
 
För det första har jag aldrig konfronterats med ovannämnda kod.
Visst har jag sett krumeluren både här och där men jag har liksom aldrig brytt mig i att utforska vad det är.
 
 
Ladda hem appen fixar jag galant.
Men hur jag ska "få in koden i telefonen" där tar det stopp.
Känner mig duktigt fläng när jag står med min telefon och vrider, vänder och försöker scanna in qr:et.
Känns så dumt att jag tom måste gå undan för tänk om nån skulle se mig genom fönstret.
Dumma kod.
Bättre med papperskuponger.
Men nu är det en ren princip och jag ska ha kodhelvetet.
Så, vips bara funkar det, var ju faktiskt bara att liksom fotografera in den.
Ridå.
Ja, bara att löpa linan ut då.
Så inne på ica köper jag mitt saffran för halva priset och tjänar, håll i er nu gott folk
12.50
Förnedring, svordomar, huvudbry och det för att "tjäna" tolvåfemtio.
Kanske dags att skaffa ny hobby?
 
 (Saffranet billigt i år, vilket jag inte visste innan)
 
 
I morgon blir det fisksoppa med saffransaioli till middag.
Jomen, en annan kan ju slösa med kryddorna.
 
 
Tjingeling och Kranelikram på er alla.
 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Skönt att veta att vi är flera i "kupongklubben"

      Radera
  2. Nejnejnej, ingen annan hobby! Detta inspirerar mig till att fortsätta mitt liv som en tvättäkta smålänning! Inte för att jag "råkar" köpa ostkaka för 100 kronor, utan att jag häromdagen köpte ostkaka från affären för 25 kronor, ursprungspris 30! Det handlar inte om snålhet. Det handlar om sparhet. Ören blir miljoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart att jag kan inspirera till ett småländskt leverne. Några miljoner har det tyvärr inte renderat, ännu..... Ostkaka som är så gott och tänk vad ören man sparar om man plockar bären själv till sylten ;-)
      Så vid eftertanke behåller jag nog min gamla hobby, är faktiskt riktigt bra på den.

      Radera