onsdag 22 januari 2014

Kulturtanten rapporterar

Måndagens film, Gloria, var en riktigt bra sådan.
Ett chilenskt drama om en mogen kvinna och hennes liv, relationer och sexualitet - lite annorlunda och mycket sevärd.

Kvällens film var den i måndags guldbaggebelönade filmen Belleville baby, en långsamt berättad historia om en ungdomskärlek, om minnen, livet, svart & vitt - mycket sevärd.
Efter filmen skypade vi med filmmakaren Mia Engberg och hon var så himla sympatisk och verkade så go, så det var tur att jag såg filmen före samtalet, annars tror jag att jag gillat filmen bara pga att hon gjort den.

Att vara med i filmklubbar och gå och se bra filmer som någon annan valt det är perfekt och lyxigt.
Passar mig som hand i handske, för annars skulle jag aldrig kunna välja film och än mindre komma iväg för att se någon då jag lider av svårartad beslutsångest.

I kväll for vi in en stund tidigare för att äta den filmsoppa som brukar erbjudas innan filmen startar, en bouillabaisse.


Inte för att verka kräsen och/eller snobbig men....
Gissa* vilken som är hemmagjord och vilken som är bortagjord.
?

Också en fågelrapport.

Kungsfiskaren har siktats vid dämmet i dag.
En fin liten fågel som, om jag hajjat rätt, inte är nån man ser dagligdags direkt.
Stötte nämligen ihop med ett gäng fågelskådare i morse när jag var ute på walkabout  på dämmet.
Stannade inte så länge och talade med dom utan nöjde mig med artinfo, då jag vet att dom vare sig vill eller har tid att stå och småprata med en nyfiken särring.
Så vi lämnade dom i fred att skåda under koncentration och i tystnad.

Det va la roligt.




*Svaret är - den översta, den med musslor i. 


1 kommentar:

  1. Det där med filmklubb låter bra, tack för tipsen! Har du inte sett Phillomena så gör det!
    Kram kram

    SvaraRadera