fredag 21 mars 2014

Det här med mat

Det berör.
Det finns så himla många tycken och smaker och förståsigpåare och världsmästare och rätt och fel och så vidare och så vidare . . . 

Jag, jag tycker att det ska vara gott och lustfyllt med mat.
Jag gillar mat.
God mat i min värld behöver inte vara nåt som du gillar, men så länge min kropp och själ gillar det jag petar i mig, ja då är jag nöjd.

Jag älskar långkok, bröd, husmanskost (men inte all, har lite svårt för bruna bönor å fläsk) , fisk, solvarma tomater, starka kryddor, olivolja, koriander, stekt strömming med potatismos, empenadas, raggmunk, varmrökt lax, biggans böcklingspastej, Germans diablosar och en massa mer.

Nu, sen några veckor tillbaka är vi ett litet hushåll på grönalund, make och dotter på västkusten där femtio procent av dom även tillbringar helgerna och resterande 50 har varit på höglandet.
Således har det varit sonen, jag å hundungarna hänna hemma.
Det är väl inte kattskit det heller, men då är det det här med maten.
Går ju inte åt nåt . . . . 

Är van att laga skapliga laddningar, men nu . . .
Och med aktiviteter och olika tider, ja ni hajjar va.
Lite knasigt vad gäller middagar och då framförallt gemensamma sådana.

Blir lite av varannandagslagning.
Dag ett - laga rejält med käk.
Dag två - ny rätt av gammal
Dag tre - Värma rester.
Dag fyra - Ny rejäl rätt lagas.

Ja och på den vägen blir det.

Luncherna då ? ? ?
Vad är det ?
Har aldrig varit nån större lunchätare, men jag försöker.
Predikar för alla andra i min omgivning om dess betydelse, ja om all mats betydelse i och för sig.

Men som bekant , bagarns barn osv osv.



Kan dock stolt meddela att undertecknad i dag till lunch pillade i sig en god macka gjord på hembakt surdegsbröd, mosad avocado och tomatskivor, alltsammans toppat med lite grovmald svartpeppar och flingsalt. 
Ahhhh - så gott.

Och det hela sköljdes ned med ett glas nypressad apelsinjuice.


Middag idag, en caesarsallad på mitt sätt.

Jag hoppar krutongerna och tar några skivor nybakt bröd istället också strösslar jag över lite solroskärnor och bacon.


Så kan jag inte avhålla mig från ett tips.

Om och ifall du gör caesarsallad - gör en större sats av dressingen och förvara i kyl, håller gott och väl flera dagar och är ruggigt god på  . . . ja, tamigfaen allt.
En riktigt allround salladssås skulle jag vilja påstå.

Recept - kommer här:

  • 2 äggulor
  • 2 tsk dijonsenap
  • 1 msk rödvinsvinäger
  • 1 vitlöksklyfta
  • ½ citron
  • salt och peppar
  • 2 dl olivolja
Vispa ihop allt förutom oljan som du droppvis tar i sist - smaka av om du behöver mer salt å peppar, annars fine, då är den klar.

För ett par veckor sen, jo förresten på den däringa blomsterbinderikvällen jag var på, så stoppade jag in några kvistar blåbärsris i tulpanbuketterna jag band.

Så, tulipanerna slokade, dog och  - no more tulipan.
MEN, blåbärsriset var ju fint.
Sparsamma honan, sätter då riset i egen vas (ja, det var ju vackert i all sin enkelhet) och, inte mer med det.

Så.
Kolla in - check this out 


Nu blommar riset.
Blåbärsriset.
Fint va ? ? ?



Bäst av allt är dock denna.

 VITSIPPAN
(Hittad idag den tjugoförsta mars tvåtusenfjorton)

Kramelikram 

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    SvaraRadera