tisdag 16 augusti 2011

En redig kaka

Nytt försök och nu blev den som den brukar, alltså bra.


Morotskaka

4 1/2 dl rårivna morötter
3 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl olja
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk malen kanel
3 tsk bakpulver

Riv morötterna fint.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm .
Vispa ägg och socker pösigt, rör ned oljan.
Blanda ihop de torra ingredienserna.
Häll ägg/oljeblandningen över de mjölblandningen och rör samman (vispa inte).
Häll smeten i formen och grädda i 150 graders värme i ca 50-55 minuter, kakan ska vara torr.
Låt kallna innan du stjälper upp och breder över glasyren.

Glasyr

100 g philadelphiaost
50 g smör
2 msk vaniljsocker
2 dl florsocker

Ja, det var det hela.

Mumsfillibabba.

Och när jag ändå var på g så blev det några goda chokladsnitt också som passar inte bara till fikat utan är även perfekt att ha som tillbehör till en god dessert, tex fruktsallad.

Ja, den passar kanon överallt där man vill ha nåt litet tillbehör med lite chrunch i.


Man lär sig nåt varje dag och nu har jag lärt mig hur Stolt Fjällskivling ser ut, tack Farfar. Att den kunde vara så stor det hade jag ingen aaaning om. Står den kvar när jag går förbi nästa gång så nyper jag den och tillagar, också får jag reda på hur den smakar med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar