tisdag 11 september 2012

Premiär

Tänk, här har man travat omkring på jorden i fyrtiosex år utan att ha provat på att ro.
Nä, inte eka menar jag, för det har jag faktiskt rott och det med ett "så där" bra resultat.
Gick mest runt, runt.
Nä, vad jag menar är roddmaskin och liksom heavy roddning (roing, eller vad man säger).
I dag var det premiär.
Och santa Maria så himla roligt det var då.
Ingen stor klumpig eka att hålla reda på, inga åror att vobbla och tappa i vattnet.
Nä, det var bara att köra för kung och fosterland, fram och tillbaka med armar och kropp, snabbare å snabbare ända tills pusten tar slut.
Första gången i dag, men icke den sista thats for sure.

Jag säger så här jag.
Watch out Lassi Karonen för nu kommer jag, Sussi Karlsonen.

Också kunde jag väl inte hålla mig - kokade mer marmelad.

Alltså, hur mycket kompotter, sylter, marmelader och chutney kan en liten familj behöva!?
Ja, inte den mängd jag tillverkar i alla fall.
Men det är ju så kul att göra och kul att giva och det gör jag nog med i allafall hälften av allt jag kokar i hop.
Säger som Kompis goa mormor brukade säga var och en blir salig på sin fason, så sant, så sant.
Och salig blir jag när jag lagar, bakar, syltar, saftar och grejsar, ja helt enkelt samlar och fyller mina förråd med diverse godsaker.
Just dagens marmelad, en tomatdito skall avnjutas till en god ostbricka senare i höst, mmmmmm.

Den gula färgen kommer från - saffran.
En riktig lyxmarmelad alltså.
 
Nu, burka min marmelad som står på svalning då burkarna nu är lagom uppvärmda.
Sen väntar en skön kvällspromewalk och kanske lite soffhäng innan dagen är slut.

Så jag önskar eder alla en skön tisdagsafton, denna den 11 september som känns lite vemodig då man tänker på vad som inträffat just denna dag 2001 0ch 2003.
Men vemodet och sorgens vänds till glädje när man får höra att de i Etiopien fängslade journalisterna släppts fria.

Glad skall jag nu alltså strax bege mig ut, tjingelingen.

1 kommentar: