tisdag 19 oktober 2010

Mammabananer

Så kallar mina barn såna här bananer.

"Dom är ju ruttna" säger dom.
- Nähä, dom är mogna och jättegoda, svarar jag.
Också slutar det med att jag äter upp dom.
Men icke i dag.
Det blev en kaka istället.

Banankaka med valnötter

75 g mjukt smör
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
25 g hackade valnötter
1/2 dl kallt kaffe
2 mogna bananer

Rör smör och sockersorterna pösigt. Rör i ett ägg i taget. Tillsätt mjöl, bakpulver och nötter. Blanda därefter i de mosade bananerna och kaffet.
Bred ut i smord och bröad form. Grädda längst ned i ugnen i ca 45-50 min (känn med sticka) i 175 graders värme.
Låt kallna innan du skär upp.


Ja, den tredje bananen åt jag upp, är ju en sån som ogärna slänger livsmedel. Blev lunch och den var god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar