lördag 5 februari 2011

Tiramisu

Betyder ungefär pigga upp mig.
Kanske man blir lite uppiggad efter att ha ätit det, vad vet jag?
Vad jag däremot vet, det är att det är fruktansvärt gott och därför lagade jag till en sån idag.

Varsågod, här kommer receptet om du vill testa.

Tiramisu

500 g mascarponeost
5 msk socker
2 msk amaretto eller cognac (marsalavin funkar också)
2 1/2 dl vispgrädde
24 savoiardikex
1 1/2 dl kanonstarkt kaffe, rumstempererat
1 1/2 dl hackad mörk choklad

Vispa samman mascarponen, sockret och amaretton till en slät smet.
Vispa grädden ganska hårt och vänd mer i mascarponeblandningen.
Doppa snabbt hälften av kexen i kaffet och lägg dem i ett lager i en form.
Bred på hälften av mascarponeblandningen och strö över hälften av chokladen.
Doppa resten av kexen i kaffet och lägg ovanpå.
Bred nu resten av mascarponesmeten över och släta ut den, strö över resten av chokladen.
Täck med plastfolie och låt stå i kylen minst ett par timmar eller gärna över natten.


Och det blåser nåt så otroligt i dag. Det i kombination med plusgraderna har gjort att mycket av all snö är väck.
Skönt tycker jag som längtar ut i naturen och efter långa skogspromenader utan att behöva pulsa eller fastna i geggan.
Känns inte alltför avlägset nu.

Schlagerafton på grönalund.
Ett gäng med 17 åringar väntas snart anlända, så det får väl bli rysselvåffar på för oss andra......

Jomenvisst.
Kolla in den här.

Visst är den otroligt snygg?
Den sista amaryllisstängeln blommar så fint i februari månad.

Over and out och kramelikram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar