onsdag 14 oktober 2009

Kaputt

computer har jag just nu. I går bara dog den mitt framför ögonen på mig, snopet, satt och skulle göra några dataärenden då jag fick upp rutan "monitor going to sleep". Ja och på den vägen är det, den sover djupt ännu. Fick i dag i gång internet igen i alla fall så nu får jag låna dotterns burk så länge. Får hoppas att det inte är nåt större fel på den, tjurigt är det i alla fall då det bara är strax över 1 år sedan vi köpte den. Men Micke är snart hemma (fredag) så då får han kolla upp det hela, han är himla klurig så han löser det säkert.

Ute blåser det halv storm och är jätteruggigt så för att hålla värmen har vi nu inlett eldningssäsongen här på grönalund och det är inte bara för värmens skull vi eldar det är ju så koseligt också.

Dagen har förutom datakrångel varit blåsig men skön. Lämnade in bilen på service i morse och fick låna en nyare och större modell av min och den var så himla skön att köra. Har tyckt mindre om att köra större bilar men den här var riktigt behaglig,en liten stor bil. Så nu blir det till att köpa en lott och se om det kan bli en ny.


Gjorde lite olika ört/kryddoljor idag. Har en sån fin chiliplanta med en massa kanonstarka frukter på så då fick det bli lite oljor. Ja och det ena gav det andra så det blev inte bara en flaska chiliolja utan några till. Vi har turen att få vår olivolja direktimporterad från Jaén i Spanien där en jobbarkompis till Micke bor. Där odlas och tillverkas mycket olivolja som håller en mycket hög klass, jättegod är den. Sen är det ju speciellt kul att äta något som man vet var den kommer ifrån och även lite kringhistoria om produkten. Vi har fått flera bra tips om hur man hittar guldkornen i oljedjungeln som det här med syrahalten t.ex. ju lägre halt desto bättre olja. Den vi får brukar ligga på 0.2-0.5 och det är bra jämfört med de flesta i butiken som ligger runt 0.8

Chili/rosmarin/vitlöksolja i den stora flaskan. Citronolja i burken. Rosmarinolja lilla flaskan.Chili och vitlöksolja i lilla flaskan nr 2.

Dagens trevligaste: Telefonsamtal var med Anne på avelsrådet, vad mycket positivt hon hade att säga om Texas son "vår"!!!? valp. Har oxå gått och klurat på namn i dag och jag har några förslag som jag delgivit familjen men nu har jag ytterligare ett på g nämligen Tyson. Han är ju lite fyrkantig och biffig (fast söt till skillnad från storTyson) också får man amerikanska vibbar, i like. Vi får klura, kanske Buddah eller Orlando eller Elvis eller.....................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar