torsdag 17 september 2009

Föreläsningar

Två mycket intressanta föreläsningar har jag lyssnat på de senaste dygnet.
I går kväll var ju Lisa och jag in och lyssnade på Mats-Erik Nilsson och hans prat om matfusket vi utsätts för. Förutom att han är kunnig visade det sig att han dessutom var ganska underhållande som föreläsare också. Han pratade mycket om innehållet i vår mat och om den vilseledande förpackningsindustrin. Det är alltså inte lätt att vara konsument i dag om man vill äta schysst mat var budskapet, men han gav redskapen att få en hygglig chans att fixa det. Nu var det i och för sig inget nytt och revolutionerande för vare sig Lisa eller mig då vi är både duktiga och kunniga inom området ;-)
Kolla länken till hans sida "Äkta vara", där finns en del bra saker.


I dag lyssnade jag på en man vid namn Anders Heden som föreläste i ämnet mentala processer vid inlärning och utlärning, hur vi på bästa sätt tar emot information och vi framförallt behåller den i minnet. Kortfattat: Läs en 300 sidors bok på bara 30 sidor och få ut det du behöver. Svårt att förklara, håller fortfarande på att smälta/bearbeta dagen. Men himla intressant var det. Och han var riktigt rolig dessutom så dagen bara flög iväg, ja såklart han var dalkarl :-D

Nu ligger lugnet och friden över grönalund, Mathilda sitter och skissar och lyssnar på musik, William tar sig en kvällsflinga och Texas han skuttar runt och småbusar med oss alla. Skönt.



Dagens post: Fick en inbjudan till ett 40-års kalas och det är kul post att få.




Vare sig Micke eller jag kan teckna, men det kan Mathilda som synes.

1 kommentar: