torsdag 17 december 2009

Öm i ryggen

Det är kalla fingrar och tår, röd näsa och krokig kropp. Aj, aj, aj åldern tar ut sin rätt. Att lite snöskottning kan ge en sån öm rygg, får nog börja träna tror jag. Men skönt när det är klart också har man fått lite motion och frisk luft och det är ju bra.



En förvirrad geting satt på vårt fönster idag, hm en julgeting kanske! Lite fel i tiden så vad gör grymma jag, jo jag kastar ut den i kylan. Elakt, ja kanske men jag har svårt att döda. Nu dör den ju därute i alla fall men jag slipper se på. Och var den kom ifrån kan man undra, misstänker att den har sovit i nån vedklabbe som jag burit in och sen vaknade när det blev varmt och gott. Nu är den död och jag har varit elak såhär i juletid.




Min syster gapflabbade åt mig i kväll när jag berättade att jag höll på att göra fina islyktor att ha ute. Men vänta du Arri i morgon ska du få se vad fint det blir också kan du och kusinerna göra några ni med. Men jag bjuder på det att ni fnissar åt mina "stölleprov". Kul att kunna glädja någon.

Vet att det kan vara knöligt att hinna laga mat såhär inför en av årets största mathelger. Inspirationen är inte alltid på topp också vill man ju ha något som inte är alltför juligt då man kommer få nog av det i sinom tid.
Så nu tänkte jag komma med en snabb och god kycklingrätt som lämpar sig bra t.ex. en fredagkväll, varsågoda.

Chicken Thai
Marinad: 3 vitlöksklyftor
2 msk riven färsk ingefära (funkar med torkad också)
3 msk het chili
1 tsk worschester sauce
1 tsk soya
saft av en 1/4 citron
2 msk olja
Strimla ca 1 kg kyckling, marinera en stund. Stek kycklingen med marinaden, slå på 3 dl grädde + 2 dl mjölk. Koka i 5-6 minuter, smaka av och salta efter behag. Done.

Ät med det tillbehör du tycker passar, ja kanske inte kokt potatis, men tex nudlar, ris eller pasta är gott till och kanske lite wokade grönsaker. Smaklig måltid.

Dagens Jul: Ja idag blev det juleri igen. Bakade en massa pepparkakor och trillade julköttbullarna. Mycket blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar