onsdag 9 december 2009

Julöl

Oj oj, visste jag hade glömt något. Skulle bryggt öl och lutat fisken idag som traditionen påbjuder. Annadagen, den 9:e december, det var ju då man skulle ägna sig åt dessa sysslor enligt gammal sed. Sicken husmor som inte gjort det va! Gamla traditioner är ju kul och mysigt, men såå mysigt ska vi inte ha det att jag tänker stå i ett lutbad samt koka korn/malt till ölen. Men när jag var barn minns jag hur mamma höll på med lutfiskbestyren, den stod (fisken alltså) som en mindre surfbräda lutad mot väggen och väntade på att bli anrättad.
Nuförtiden blir det färdiglutad ica-fisk och en tur på systemet i stället, käre far i huset ska få den äran att hämta juleöl så fixar jag firren.

När det var dags att städa ut förra julen hände en liten olycka. Har en kyrka som vi brukar ha uppe varje år. Så vid nedplockningen bar det sig inte bättre än att taket lossnade och korset på klocktornet ramlade av. Letade och letade men puts väck, är ju inte så stort bara ca 1-2 cm så det var borta. Men, nu idag hittade jag det. Ganska osannolikt att det skulle dyka upp, trodde jag hade dammsugit upp och slängt det för längesedan. Korset låg inkilat i ett hörn av trappräcket, omöjligt att hitta om man letar, men av en slump så. Lite lustigt tycker jag. Så i morgon ska den få komma upp igen nylimmad och grann, för då ska vi jula huset.




Dagens Jul: Vacker som en dag kikar julrosen fram bakom tomtens axel, visst är den fin min Helleborus. Trodde den var väck efter vårens hantverkshärjningar, men icke, så stolt och lite blygt kikar hon fram och glädjer oss i det gråa vädret.

2 kommentarer:

  1. Du får sluta jula så mycket hela tiden Sussie,vi vanliga dödliga mår inte bra när du härjar runt på detta sätt!!! kram

    SvaraRadera